De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
ma 2 september 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Kies uw favoriete winkel 
Elite Modellook 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Zomerhoroscoop 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  'Van 's morgens vroeg tot
's avonds laat ertegenaan'

   
 

DEN HAAG - Welke jonge ondernemer durft er anno 2002 nog een groentewinkel over te nemen? Laat hij zich dan melden bij de Haagse gebroeders Hans en Aad van Vliet. Hun speciaalzaak aan de rustieke Thomsonlaan, die hun vader 56 jaar geleden begon, staat al een maand leeg. En ze hebben nog steeds geen opvolger gevonden.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 20kb)
Groentebroers Hans en Aad van Vliet ...kunnen geen opvolger voor hun groentezaak vinden...
"Hij hoeft geen goodwill te betalen en kan de zaak compleet met moderne inventaris vandaag nog overnemen", zegt de 60-jarige Hans van Vliet in de tuin van de 'vers-shop' die hij al 20 jaar samen met zijn 61-jarige broer Aad drijft. "Er zit een woonhuis bij", voegt Aad eraan toe. "Ideaal voor een jong stel, dat samen in de winkel wil werken. Met eventueel een deeltijdkracht erbij kunnen ze dan een heel goede boterham verdienen."

De gebroeders Van Vliet, van wie Hans hartklachten heeft, zijn met de winkel gestopt omdat het voor hen na al die jaren te zwaar werd. Toen hun vaste medewerker, van wie zij hadden gehoopt dat hij de tent zou overnemen, totaal onverwacht ontslag nam, besloten zij hun groene schorten aan de wilgen te hangen. Maar zij laten hun zaak voorlopig nog even leeg staan in de hoop dat zich toch nog een opvolger meldt.

"Wij hebben ons hart verpand aan deze winkel", zegt Hans. "Daarom willen we graag dat iemand hem voortzet, dat we hem weer zien opbloeien. Als onze opvolger onervaren is, willen we hem de eerste maanden best helpen het vak onder de knie te krijgen." Maar als er over een maand nog geen gegadigde is dan houden de Haagse broers op met zoeken. "Dan verkopen we de inventaris en gooien het pand leeg in de verkoop", zegt Hans. "Dan komt er maar een uitzendbureau in of een 'Hypotheker'. Want zo gaat het dan waarschijnlijk. De kleine middenstanders verdwijnen langzaam. Dat geldt voor de groentewinkels maar ook voor de slager op de hoek. Daarom slaat het nergens meer op om nog goodwill voor zulke zaken te vragen."

Volgens de gebroeders ligt de verdwijning van buurtwinkels niet alleen aan de opkomst van de grote supermarkten. "Nee, want onze zaak liep prima", zegt Aad. "Het probleem is eerder dat er geen personeel te vinden is. Jonge mensen van tegenwoordig zijn goed opgeleid en willen geen baan waarbij je zo keihard moet werken als een winkelier. Want dat moet degene die onze zaak overneemt wel beseffen: Hij moet er van 's morgens vroeg tot 's avonds laat tegen aan."

Het geheim van hun vers-shop was volgens de 'groentebroers' dat al hun waar ook echt kersvers was. Iedere ochtend vroeg door Aad van Vliet hoogstpersoonlijk bij de groothandels geselecteerd. "Onze kwaliteit mag niet op die van de supermarkt lijken", legt Aad uit. "Daar is veel groente en fruit verpakt of oud. Bovendien knijpen de klanten er de hele dag in. En iets speciaals, zoals bijvoorbeeld een doosje bramen, kun je er niet krijgen."

Hans voegt eraan toe: "Als de mensen weten dat je topkwaliteit verkoopt, komen ze vanzelf naar je toe. Desnoods van heinde en ver. Op vrijdag en zaterdag kwam zestig procent van onze clientèle van buiten de wijk. Maar je moet de klanten ook in de watten leggen. Als de sperziebonen op zijn, moet je zeggen: 'sorry, vandaag zijn ze op maar morgen halen we ze weer zodat u gegarandeerd verse hebt. Ik houd wel een kilootje voor u apart.' En je moet hun spullen indien nodig even naar de auto dragen. Uiteraard betalen zij meer dan in de super maar dat kan niet anders."

De eetgewoonten van de Nederlanders zijn de afgelopen twintig jaar erg veranderd. "Vroeger haalde ik wel twintig kistjes spinazie op de veiling, en nou maar eentje", zegt Aad. "De mensen hebben geen zin meer om al die blaadjes te wassen. Ze hebben liever diepvries."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


ma 2 september 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.