De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 27 augustus 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Kies uw favoriete winkel 
Elite Modellook 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Zomerhoroscoop 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Discountzaak steeds
meer in trek bij
Duitse klanten

Van onze correspondent

   
 

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 24kb)
Ook in ons land is het vaak dringen bij de Aldi-zaken. (Foto: MARTIN MOOIJ)
BERLIJN - De opmars in Duitsland van discountzaken als Aldi en Lidl gaat ten koste van de A-merken van Unilever. De door de invoering van de euro en de economische teruggang minder ter besteding hebbende Duitse consument zoekt steeds vaker zijn toevlucht tot discountzaken, die een assortiment van goedkope producten in de schappen hebben liggen.

Met een opmerkelijke oproep aan vooraanstaande handelsondernemingen om de opmars van Aldi een halt toe te roepen en een €100 miljoen kostend reclameoffensief wil Unilever het marktaandeel van de A-merken veiligstellen.

De cijfers in Duitsland spreken boekdelen. Volgens gegevens van het marktonderzoeksbureau GfK hebben de discounters Aldi en Lidl in de eerste vijf maanden van dit jaar de verkoop van dagelijkse gebruiksartikelen met bijna 16% zien stijgen, terwijl de traditionele supermarkten omzetdalingen van 5 tot 13% voor de kiezen kregen. Vooral via het laatstgenoemde kanaal vinden de Unilever-producten de weg naar de consument.

Een groeiend aantal supermarkten poogde begin dit jaar het tij te keren door de discounters met hun eigen wapens te bestrijden, waardoor de positie van Unilever nog verder in het gedrang dreigde te komen.

Het voedingsmiddelenconcern begon een opmerkelijke advertentiecampagne in vakbladen om de markt van een andere strategie te overtuigen. Alleen door het aanbieden van merkproducten die niet bij de Aldi of de Lidl te koop zijn, kunnen klanten naar de supermarkten worden teruggehaald, aldus de boodschap van Unilever.

De oorlogsverklaring aan de Aldi zorgt in de Duitse pers voor veel resonans. 'Unilever scoort in strijd tegen Aldi', kopte de Financial Times Deutschland (FTD) gisteren over bijna de volle breedte van een pagina.

In het verhaal legt Johann Lindenberg, de Duitse chef van Unilever, uit hoe dramatisch de opmars van Aldi is voor het voedingsmiddelenconcern. Ongeveer 92% van de krimpende omzet van niet-discounters wordt behaald met industriemerken. Om die reden zijn deze winkels van groot belang voor Unilever. De discounters halen daarentegen niet meer dan 60% van hun omzet uit merkproducten. Unilever-Duitsland heeft dan ook grote moeite het internationale concernstreven te verwezenlijken om de omzet tot 2005 met 16 tot 17% te laten stijgen. Door de sterke opkomst van de goedkope producten bleef het resultaat in 2001 in de bondsrepubliek op 11,6% steken, terwijl de rest van het concern een marge van 13,9% verwezenlijkte.

De Süddeutsche Zeitung meldde gisteren dat de handel sceptisch is over de mogelijkheden om klanten met een massieve introductie van nieuwe merken, zoals Unilever van plan is, terug te halen naar de supermarkt. De Spar verklaarde onder eigen handelsnaam 600 producten tegen gunstige prijzen in de schappen te zullen gaan opstellen en ook Edeka, een grote Duitse supermarktketen, is van plan het assortiment aan discountartikelen te gaan verdubbelen. "Er rest ons geen andere mogelijkheid dan de prijzenslag met de discounters aan te gaan", aldus het commentaar.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 27 augustus 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.