AMSTERDAM - De grootste drijvende pier ter wereld arriveert in de haven van Monaco. Twaalf dagen geleden vertrok de betonnen reus uit het Spaanse Algeciras. Als een trein op volle zee, met een gangetje van drie knopen per uur, heeft de dijk de 1670 kilometer overbrugd aan de één kilometer lange sleepkabel van het Nederlandse sleep- en bergingsbedrijf Smit Internationale. Het Rotterdamse bedrijf Smit staat de komende maand ook borg voor het installeren en verankeren van het 352 meter lange, 28 meter brede en 19 meter diepe gevaarte.
De 160.000 ton wegende pier wordt zowel aan de zeebodem als aan de kade vastgemaakt. De drijvende pier is besteld door de regering van Monaco en gebouwd door het Spaanse consortium Grupo Dragados. De pier gaat dienstdoen als parkeergarage voor zo'n 400 auto's en als winterberging voor 200 luxe kruisers. Boven op de pier worden terminalgebouwen en havenkantoren gebouwd. De pier gaat ook fungeren als aanlegplaats voor grote cruiseschepen, die tot op heden Monaco niet konden aandoen en altijd moesten uitwijken naar Nice. Daaraan komt nu een eind. Het prestigeobject heeft meer dan 150 miljoen euro gekost.