De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 27 augustus 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Kies uw favoriete winkel 
Elite Modellook 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Zomerhoroscoop 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B U I T E N L A N D 
BUITENLAND ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  Grootste pier
arriveert in Monaco

   
 

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 24kb)
(Foto: AP)
AMSTERDAM - De grootste drijvende pier ter wereld arriveert in de haven van Monaco. Twaalf dagen geleden vertrok de betonnen reus uit het Spaanse Algeciras. Als een trein op volle zee, met een gangetje van drie knopen per uur, heeft de dijk de 1670 kilometer overbrugd aan de één kilometer lange sleepkabel van het Nederlandse sleep- en bergingsbedrijf Smit Internationale. Het Rotterdamse bedrijf Smit staat de komende maand ook borg voor het installeren en verankeren van het 352 meter lange, 28 meter brede en 19 meter diepe gevaarte.

De 160.000 ton wegende pier wordt zowel aan de zeebodem als aan de kade vastgemaakt. De drijvende pier is besteld door de regering van Monaco en gebouwd door het Spaanse consortium Grupo Dragados. De pier gaat dienstdoen als parkeergarage voor zo'n 400 auto's en als winterberging voor 200 luxe kruisers. Boven op de pier worden terminalgebouwen en havenkantoren gebouwd. De pier gaat ook fungeren als aanlegplaats voor grote cruiseschepen, die tot op heden Monaco niet konden aandoen en altijd moesten uitwijken naar Nice. Daaraan komt nu een eind. Het prestigeobject heeft meer dan 150 miljoen euro gekost.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 27 augustus 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.