De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 27 augustus 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Kies uw favoriete winkel 
Elite Modellook 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Zomerhoroscoop 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
BINNENLAND ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  Karin Bloemen viert jubileum
met haar kostuumontwerper

   
 

AMSTERDAM - Karin Bloemen heeft haar meer dan bijzondere kostuumontwerper Jan Aarntzen in de bloemetjes gezet. Het tweetal vierde hun 12½-jarig theaterhuwelijk en Jan werd tegelijk door talloze producenten geëerd, omdat hij 25 jaar in het vak zit. "Jan heeft maar een half woord nodig. Als ik een ideetje heb, excelleert hij. Dan doet hij het, maar dan in het kwadraat", aldus Karin Bloemen. "Zijn kostuums hebben het aanzien van de Nederlandse podia veranderd. En wat mij betreft: zelfs toen ik heel zwaar was, zorgde hij er met zijn kostuums voor dat iedereen maar bleef zeggen hoe fantastisch ik er toch uitzag. Kijk, dat is klasse."

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 17kb)
De gewaden van Karin stelen altijd de show, maar Jan ontwerpt voor tal van andere sterren en verzorgt ook de aankleding van complete musicals! (Foto: Anko Stoffels)
De jurken van Jan zijn een onmisbaar onderdeel geworden van de theatershow van de diva. Ze vertelt: "Jan en ik werkten voor het eerst samen voor mijn show 'Bosje Bloemen' in 1989. Sindsdien ben ik aan hem verslaafd. Om nooit meer te vergeten. Hij maakte toen al echt spektakelstukken. Jurken met ballonnen erin, die we in een nummer doorprikten en een jurk met een lange sliertrits van kraag tot zoom die ik dan op het toneel gewoon uitdeed om laconiek in de volgende creatie verder te gaan. Dan was het applaus voor Jan. En ik zal ook nooit die gigantische gifgroene glitterjurk vergeten, met de bijbehorende drie kleine uitvoeringen voor de zangeressen."

Misvatting

Jan valt bij: "Het is een grote misvatting te veronderstellen dat je speciaal voor iets zwaarder gebouwde mensen moet ontwerpen en dan met soepmodellen hun rondingen moet verhullen. Wat leuk is voor een dun iemand is ook leuk voor een zwaarder iemand. Je moet het model alleen vertalen. Ik vind het bijvoorbeeld belachelijk dat je voor grote cups geen push-up-bh's hebt en mooie bustiers. Die ben ik dus zelf maar gaan maken."

Karin: "We geven de jurken altijd namen. Eén van mijn lievelingsjurken is de flessenjurk. Heel strak om mijn lijf, maar ik kan er toch in bewegen en hoef bij de draaitjes en dansen niet te vrezen voor de naadjes. Ik kom daar zo voordelig in uit dat Jan Mulder een ode aan die jurk, met mij erin, heeft geschreven. 'Oh, al mocht ik maar één dag aan haar zitten', smeekte hij in een stuk na de première van de show waarin ik de flessenjurk droeg." Grapt: "Ik heb hem toen een brief teruggeschreven dat als zijn vrouw het goed vond, het voor mij ook wel kon: één dagje."

Jan en Karin voelen elkaar heel goed aan. Karin is de dochter van een kleermaker en een coupeuse en kan zelf, zoals ze zegt, dus ook een knoop aanzetten en een zoompje in de broeken van haar kinderen maken. Jan was al self made couturier voor hij op de academie kwam. "Ik wilde in mijn puberteit zo graag een Beatles-pak, maar omdat ik zelf groot en fors ben, kon ik nou nooit eens een kledingwinkel binnenstappen om zo iets hips te passen. Toen mijn moeder het gezeur op een gegeven moment zat was, haalde ze een zak oude kleren van zolder, gaf me een schaar en legde me de grondbeginselen van het naaien uit. Nou, ik werd helemaal wildenthousiast en maakte vanaf dat moment alles zelf. De leraren patroontekenen op de academie werden helemaal gek van me. Toen ik daar binnenkwam, deed ik alles uit mijn hoofd."

Dankbaar

Met een grote glimlach: "Nu ben ik ze dankbaar dat ze die dwarse Jan toch alle technieken hebben bijgebracht. De coupetrucs die in de jaren veertig en vijftig werden toegepast, de manieren van stofbewerking in de jaren twintig. Voor het theater gebruik ik alles, inclusief de kennis die ik opdeed tijdens de keuzevakken grafische en industriële vormgeving. Weet je, het fijnst vind ik het als je niet alleen de kostuums maar ook de decors maakt en praat over het licht en zo. Dat is zo heerlijk aan dit vak: constant omringd zijn met creatieve mensen."

Waarin hij verschilt van andere kostuumontwerpers en modekoningen? Aarzelend: "De NRC schreef in de kritiek over 'Madam Arthur', waarvoor ik alles maakte, dat de kostuums epaterend waren. Ik heb dat woord opgezocht in de dikke Van Dale en dat betekent de burgerman overtroevend. Dat heb ik in mijn oren geknoopt: altijd een schepje erbovenop dus."

De toekomst? Karin Bloemen zegt stellig: "Jan is ook jarig. Hij is 52 geworden en dan 25 jaar in het vak. Het is tijd voor een eigen couturelijn. De Jan A-lijn."

Jan Aarntzen schatert: "Dat doe ik alleen als ik het de Karin B.-lijn mag noemen en dan wil ik ook etalagepoppen met jouw maten en dan moet je zeven keer per jaar een modeshow voor me lopen."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 27 augustus 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.