De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
za 24 augustus 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Kies uw favoriete winkel 
Elite Modellook 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Zomerhoroscoop 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Vliegalliantie drijft KLM
in armen van Air France

   
 

Van onze luchtvaartredacteur AMSTELVEEN - KLM en Air France zijn zeer dicht bij een almachtige alliantie in Europa nu de Amerikaanse partners Northwest Airlines en Continental Airlines een commercieel megaverbond met Delta Airlines hebben gesloten. Delta zit met Air France in het samenwerkingsverband Skyteam.

De onderhandelingen over aansluiting van KLM bij de Skyteam-alliantie van onder meer Air France en Delta zijn in deze krant al maanden geleden onthuld.

Na het initiatief voor het monsterverbond in de VS gaf KLM als 'volgzame' reactie: "De ontwikkelingen in de Verenigde Staten hebben het uitzicht op een alliantie van KLM en Air France in Europa vergroot."

Het vliegverbond, het machtigste in de wereldluchtvaart, zou volgens bronnen binnen de KLM-alliantie in het voorjaar van 2003 wereldwijd operationeel moeten zijn, na een in fases geplande integratie.

Het wachten is op toestemming van de autoriteiten in de VS en Europa. De voorbereidingen lijken geen onoverkoombare problemen aan het licht te hebben gebracht. De luchtvaartmaatschappijen in Amerika verkeren in grote crisis en zijn gedwongen tot samenwerking en consolidaties.

De aangekondigde drievoudige alliantie in de VS heeft geen consequenties voor de transatlantische vluchten van KLM en Northwest, evenmin voor de samenwerking tussen KLM en Continental, liet de KLM-directie gisteren weten.

De KLM lijkt met het drievoudige verbond in de VS het initiatief in Europa te zijn kwijtgeraakt. KLM en partner Northwest hebben respectievelijk in Europa en de VS voor een verdere uitbouw van hun alliantie het recht op de eerste keuze van een partner, zij het met instemming van beide partners als sleutelvoorwaarde.

Over de afwachtende houding van KLM met het kiezen van een partner in Europa bestaat internationaal al lange tijd toenemend onbegrip. Als de top van de Koninklijke nu niet 'gedwongen' door het VS-initiatief voor Air France kiest, dreigt de alliantie met Northwest zelfs vast te lopen. De KLM-directie lijkt daarom eieren voor haar geld te kiezen. "Het ligt voor de hand dat KLM haar contacten met Air France zal voortzetten", luidde gisteren de reactie.

De KLM is wel "op regelmatige basis" door de Northwest-top geïnformeerd over het alliantie-initiatief.

De KLM-directie voorspelt "dat er op termijn in Europa drie grote luchtvaartclusters overblijven. We willen in één van deze blokken, samen met onze huidige partners, een belangrijke rol spelen", aldus het standpunt, waarmee de keuze lijkt bepaald.

De drie betrokken Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen hebben ook aangegeven met hun Europese partners te willen spreken over transatlantische samenwerking.

Naast Air France en Delta behoren tot het Skyteam eveneens Korean Air, AeroMexico, de Tjechische CSA en Alitalia, waarmee een KLM-verbond eerder op de klippen is gelopen. Delta is de derde maatschappij van Amerika, Northwest de vierde in grootte en Continental vijfde in die rij.

De contacten tussen KLM en Air France en ook tussen KLM en British Airways zijn herhaaldelijk al wel als "gesprekken, niet als onderhandelingen" bevestigd door KLM- topman Leo van Wijk.

De tweede man in de KLM-top, Peter Hartman, schetste eerder het grote belang van een as tussen Schiphol en de luchthaven Charles de Gaulle bij Parijs. "Niet Air France maar het enorme groeipotentieel en de concurrentiepositie van de Parijse luchthaven is nu onze grootste concurrent", luidt de strekking van zijn analyse.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


za 24 augustus 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.