De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
za 24 augustus 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Kies uw favoriete winkel 
Elite Modellook 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Zomerhoroscoop 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
BINNENLAND ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  Bentley past Jan Modaal ook...
   
 

AMSTERDAM - Herman Heinsbroek, Vanessa, René Froger, Harry Mens, Emile Ratelband en meer dan 1500 andere liefhebbers behoren tot het keurkorps van echte Bentley-rijders. De Nederlandse 'Bentley-Boys' hebben er wel een slordige €400.000 voor over om in het degelijke Britse staal en met de fluwelen motor in de polder rond te rijden. Maar het zijn niet alleen de vooraanstaande Nederlanders uit de nouveau riche die zich verplaatsen in het statige wonder op wielen. Ook Jan Modaal heeft de Bentley ontdekt en ziet met de aankoop een lang gekoesterde jongensdroom in vervulling gaan. Als de rekeningen van de garage voor reparaties en onderhoudsbeurten zich blijven opstapelen, kan de droom veranderen in een nachtmerrie.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (512x341, 34kb)
Minister Herman Heinsbroek is ook lid van de 'Bentley-club'. (Foto: de telegraaf)
Een beetje armoedig gezicht was het wel. Een kersverse minister van Economische Zaken die licht verkreukeld zijn opwachting maakt op het Binnenhof. Herman Heinsbroek, een van de 'stoere' Nederlandse Bentley-Boys, wurmde zich langs het notenhout en Conolly-leer een weg naar buiten van zijn tweedeurs Bentley.

Heinsbroek is trendsetter. Want bij de nieuwe politiek hoort een andere stijl van leven. Je mag tegenwoordig voor je rijkdom uitkomen. Bentley-rijders zijn selfmade. Rijden ook het liefst zelf. "Een rijke stinkerd zit achter in een Rolls Royce en een rijke man die van stijl houdt, zit zelf achter het stuur van een Bentley", is de Bentley-wijsheid van Harry Mens op een terras in Saint-Tropez.

De pronkstukken van Bentley-importeur Hessing in De Bilt staan te glimmen in de showroom als we daar naar binnen stappen. Vol in het licht blijft geen detail verborgen van deze juweeltjes op vier wielen. We ontdekken de rode remklauwen op de nieuwe Arnage. De rust waarmee je van 0 naar 100, 200 of 250 optrekt, is een hemelsbreed verschil met uw Opeltje Astra of Renault Kangoo. Een Bentley hoort u niet brommen. Hij zucht bij het gasgeven, verheft zich een paar millimeter en duwt zijn bestuurder geruisloos richting horizon. We dreutelen wat bij speciale ovale ruimtes, betimmerd met notenhout, waar de vermogende clientèle te woord wordt gestaan: rechts kunnen de klanten voor de Rolls Royce terecht en links de Bentley-liefhebbers. De Bentley-verkoper van Hessing heeft de eerste veertien dagen geen tijd voor ons. Voor Jan Modaal zijn er de leuke hebbedingetjes, zoals de manchetknopen, stropdassen en sleutelhangers.

Hogere sferen

Maarten Sigmond, misschien wel de grootste Bentley-liefhebber van Nederland, legt zonder enige gêne een liefdesverklaring af. "Als de motorkap opengaat, dan kom ik al in hogere sferen. Dan zie ik de Bentley-geschiedenis aan mij voorbijtrekken. Dat gevoel, hè. Ik beschouw het als een intense liefde. Na veertien jaar rijdt mijn Bentley nog als een nieuwe auto", zegt de 'Bentley-gek' uit Wageningen. Maar liefst drie Bentleys heeft hij in eigendom, en een Rolls Royce. "Maar dat beschouw ik toch een beetje als vreemdgaan."

De Bentley, zónder de befaamde 'spirit of estacy' van de Rolls Royce, is inmiddels in handen van het Duitse Volkswagen. Of Walter Owen Bentley (1888-1971), die de befaamde 3-liter Bentley ontwierp en bouwde, dat een geweldig idee zou hebben gevonden is onbekend. Deze erfgenaam uit een rijk bankiersgeslacht, waarbij vader ook nog een paar mijnen exploiteerde, was in 1936 verantwoordelijk voor een state-of-the-art V-12-motor, die voor alle andere grote en sportieve merken de trend zette.

De Bentley is de duurste boodschappenauto van de Nederlandse nouveau riche. Hans en Conny hebben er bijvoorbeeld twee in de Wassenaarse garage staan: een oldtimer en een mooie nieuweling.

De topman van Free Record Shop rijdt zowel zakelijk als privé in een recente zwarte Arnage. Zijn vrouw Conny heeft een tweedeurs zilvermetallic Continental (coupé). Die was weer van Annette Aalberts, de echtgenote Jan Aalberts, de topondernemer van het beursfonds Aalberts Industries. Privé heeft Aalberts inmiddels een nieuwe zwarte Arnage en zijn vrouw een nieuwe donkerblauwe Azure (cabrio).

Er zijn ondernemers die weer snel afscheid nemen van hun Bentley. Hotelbon-eigenaar Chris Luken deed de Bentley vorig jaar de deur uit. Dikke pech voor de voormalig Van der Valk-ober: de Bentley bleek een paar centimeter te lang voor de garage van zijn nieuwe huis aan het Amsterdamse Vondelpark. Superbakker Arie Bertram ruilde na een half jaar zijn nieuwe Arnage in, hij wil alleen nog maar in oldtimers rijden. Cosmoskapper Ben Anjelier (160 zaken) ruilde ook na een jaartje zijn Arnage in voor een BMW 7-serie.

Een andere Bentley-boy is 'Tjakka-professor' Emile Ratelband. Sinds 1992 heeft de levenskunstenaar inmiddels alweer negen (!) Bentleys versleten. ,,Elk jaar koop ik een nieuwe. In 1992 ben ik ermee begonnen. In een dikke Mercedes ben je net een geslaagde aannemer, een Jaguar is te klein voor mijn onbeholpen lichaam en zakenman Eric Albada Jelgersma zei ooit tegen mij dat een 'Amerikaan' een zigeunerbak is waar ik me niet in kan vertonen", vertelt Ratelband, die onlangs een Arnage Red Label heeft aangeschaft. "Ik heb in blauwe, groene, zwarte en grijze Bentleys gereden. Het werd nu tijd voor een rode. Ik heb niet de illusie dat de vrouwtjes, als ik voorbijrijd, eerst naar mij kijken en dan pas naar de auto. Maar als ze eenmaal de auto zien dan willen ze wel een ritje maken. Een Bentley is schitterend vooral als hij ook rijdt!"

Een echte liefhebber maalt er niet om, kruipt het liefst zelf onder de auto, maar een Bentley kost de makelaars, projectontwikkelaars, captains of industry en liefhebbers veel geld. Wie lid is van De Mascotte, de vereniging van Rolls- en Bentley-rijders, krijgt korting op de onderhoudstarieven bij Hessing. Via De Mascotte kan de Bentley voordelig worden verzekerd en er is natuurlijk de jaarlijkse President's Picknick. Alles in stijl, want je behoort niet voor niets tot de Nederlandse upper-class. Alleen de contributie is goed te betalen. Voor een bedragje van slechts €91 per jaar ben je al lid van De Mascotte.

Hoofdbrekens

De dramatische beurskrach van de afgelopen maanden bezorgt sommige potentiële Bentley-kopers wel enige hoofdbrekens. Volgens de officiële RAI-lijst zijn er in dit eerste half jaar in Nederland slechts twee Bentleys verkocht. Vorig jaar waren dat er in de eerste zes maanden nog negen. Ingewijden melden echter dat de auto's via België en Duitsland worden gekocht, mits natuurlijk aan alle wettelijke voorschriften wordt voldaan. De fiscus profiteert natuurlijk volop van de dure autosmaak van de Bentley-rijder.

"Als je in Nederland een Bentley koopt dan zou je eigenlijk een koninklijke onderscheiding moeten krijgen, want als je hem via België aanschaft dan scheelt het snel €70.000", rekent Harry Mens in de Franse jetsetbadplaats snel uit. Volgens de makelaar moet je een echte liefhebber zijn. "Het is een sprookje dat een Bentley waardevast is. Dat vertellen ze wel bij aankoop. Maar voor de Bentley die ik voor 650.000 gulden kocht, kreeg ik na drie jaar slechts tweeënhalve ton terug."

Autoverkoper Toon van den Berg uit Kerkdriel kwam onlangs met een onverkoopbare Bentley van Harry Mens, een Bentley Turbo R, van een koude kermis thuis. Het wagentje bleek aan niemand te slijten. Van den Berg, die dacht een pronkstuk in handen te hebben, ruilde de beroemde Bentley van Mens om voor acht oldtimers. ,,Kijkers zag ik hier de hele dag. Ze willen allemaal een proefrit maken. Maar er zijn maar heel weinig mensen die €60.000 in hun binnenzak hebben zitten", zegt Van den Berg, die verwijst naar de barre economische omstandigheden. "Het gaat tegenwoordig moeizaam, hoor. Zeker met dit soort wagens."

De Bentley Arnage T, de snelste uitvoering van de Series Two, is voor velen weer een nieuwe jongensdroom. Bumpers met grote koelopeningen, twee turbo's jagen de V8 motor van 450 pk aan, 2585 kg aan staal, aluminium en leer, dikkere zijstrips, kleine spoilerrand op de achterklep, ESP (electronic stability control), 18 inch wielen met 255/50 banden (255/45 R19 is een optie) en een topsnelheid van 270 km/u. Hij rijdt gemiddeld 1 op 4,9.

Minister Herman Heinsbroek heeft met zijn nieuwe baan geen tijd meer om een nieuwe Bentley te kopen. Zijn vriend Jan des Bouvrie, de bekende binnenhuisarchitect, had er wel een voor hem staan. Zwart. Met vier deuren. En een mooi onafhankelijk regelbaar airconditioning systeem, zodat de chauffeur in deze zonnestralen absorberende koets niets te lijden heeft.

De LPF-minister is overigens niet eenkennig, want twee weken geleden moest hij bijna uit pure nood met zijn Ferrari Barchetta naar Den Haag, omdat het alarmlampje van zijn Bentley brandde. Met deze open Barchetta zou je op stille plekken, bijvoorbeeld in de Flevopolder, met 270 km per uur lekker kunnen scheuren. Het verhaal in politiek Den Haag gaat dat Heinsbroek op een vrijdagochtend met het scheurijzer in gezelschap van staatssecretaris Van Eijk naar het kabinetsberaad wilde komen. Het Binnenhof zou ervan opgekeken hebben! Uiteindelijk werd de missie afgeblazen, want je kunt met zo'n bolide niet aankomen als je in de Trêveszaal besluit over miljardenbezuinigingen. Overigens heeft premier Balkenende ook al een ritje gemaakt in de Ferrari.

Ook voor Bentley veranderen de tijden. Een liefhebber vraagt via internet voorzichtig of een Bentley op lpg kan rijden. Maar ook komt er binnenkort een mid-sized-model uit. Volgens sommigen is dat een regelrechte devaluatie van het merk, maar door een Frans autoblad werd de koets, die nog geen twee ton aan euro's gaat kosten, aangeduid met 'souvenir van de toekomst'. Een zogeheten mid-sized coupé die de traditie van de befaamde Speed Six uit 1928 en de R-Type Continental uit 1953 voort moet zetten. Enkele gefortuneerde liefhebbers tekenden onlangs blind in...

"Tja, dat vinden we een beetje jammer dat die er komt. Je zag het ook bij Jaguar, die met een kleinere auto op de markt is gekomen. Een echte Jaguar-fan voelt zich dan toch een beetje bekocht. Een echte Bentley is duidelijk anders", reageert Maarten Sigmond zuinigjes.

Tweedehands Bentleys bestaan officieel niet. De 'pre-owned cars', zoals ze genoemd worden, zijn terug te vinden bij Cock van der Prijt (47) van Brabo Rolls Parts Holland in Hillegom, een 'handelaar in jongensdromen'. Volgens eigen zeggen is Van der Prijt de grootste in Europa. Vijftig "schitterende" Bentleys en Rolls Royces worden hier per jaar verkocht.

Een rondleiding door Van der Prijt in zijn bedrijf is een belevenis op zich. Tienduizenden onderdelen liggen er opgeslagen, afkomstig uit onder meer de Verenigde Staten, Duitsland en Zweden. Overal staan Bentleys van vijftien jaar en veel ouder. De goedkoopste in de showroom is een witte Bentley T1 1969, die we voor €8000 kunnen meenemen. "Het stuur rechts en niet eens verrot", zegt Van der Prijt, die over de hele wereld Bentleys en Rolls Royces opkoopt.

In alle prijsklassen en types staan ze hier op een nieuwe eigenaar te wachten "Wij proberen het rijden in een Bentley betaalbaar te houden", zegt Van der Prijt, die wijst op de gele blikvanger Bentley S3 Parkward Coupe 1963 met de koosnaam 'Chinese Eye', voor €37.500.

'Lentebeurt'

Voor €20.000 rijd je al rond in een keurige Bentley met misschien enkele professioneel weggewerkte schadeplekjes. Per jaar ben je misschien twee- tot vierduizend euro kwijt aan het onderhoud van de wagen. Van der Prijt doet er nog een schepje bovenop. Een 'lentebeurt' (bougies, olie verversen, brandstoffilter, lucht- en stuurfilter en een goede controle) kost €300.

"Begrijp je dat nou? Rijdt zo'n dure jongen in een mooie Bentley vergeet-ie gewoon regelmatig zijn peilstok eruit te trekken. Kleine moeite toch", zegt Van der Prijt met een knipoog. "Als we zaken doen, krijg je koffie uit de automaat en praten we hier verder in de kantine. Geen gebak voor de klant, maar wel heel veel liefde voor de auto. Een nieuwe Lada is tegenwoordig duurder dan een gebruikte Bentley. Het is maar waar je voor kiest."

H



 

zoek naar gerelateerde artikelen


za 24 augustus 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.