De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
vr 16 augustus 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Zomerhoroscoop 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
BINNENLAND ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  Keiharde aanpak agressie
   
 

door Joost Ruempol en Dominique Weesie DEN HAAG - De volledig uit de hand gelopen agressiviteit in het openbaar vervoer moet door buitengewone opsporingsambtenaren (boa's), die als vliegende brigades opereren, met surveillancehonden en pepperspray keihard worden aangepakt.

In een grootschalig offensief om de veiligheid van het openbaar vervoer ingrijpend te verbeteren komt minister De Boer (Verkeer), in samenwerking met Justitie en Binnenlandse Zaken, binnenkort met een fors pakket stevige maatregelen. Zo komen er 3000 tot 6000 extra camera's op de stations en wordt gewerkt aan een systeem om zwartrijders een levenslang reisverbod op te leggen.

Het nog in concept zijnde 'Aanvalsplan sociale veiligheid openbaar vervoer' moet reizigers en met name personeel een veel veiliger gevoel geven in en rond (metro)stations, bushaltes en in de trein, tram of bus.

Het is al jaren treurig gesteld met de veiligheid op het spoor. Conducteurs worden zonder pardon uitgescholden en in elkaar geslagen, terwijl reizigers zich op smerige stations een weg moeten banen door groepen jonge criminelen die op en rondom de perrons heersen.

In 2001 zegt ruim dertig procent van de reizigers minimaal één incident te hebben meegemaakt waarvan men ooggetuige of slachtoffer was. Het personeel zelf blijkt helemaal vogelvrij te zijn: 61 procent geeft aan vorig jaar één of meerdere gevallen van agressie te hebben meegemaakt.

In het aanvalsplan zal de rol van de buitengewone opsporingsambtenaren flink worden uitgebreid. Momenteel mag een Rotterdamse boa een agressieve zwartrijder aanpakken door hem in de handboeien te slaan. In Amsterdam is bij het Gemeentelijk Vervoersbedrijf (GVB) ook de wapenstok in gebruik.

Het Rotterdamse vervoersbedrijf (RET) en het GVB willen hun passagiers en personeel meer veiligheid bieden. Zo zullen er als proef in Rotterdam surveillancehonden als afschrikmiddel worden ingezet. Ook wordt erover gedacht de ambtenaren met pepperspray uit te rusten. Nu maakt alleen nog de politie bij wijze van proef gebruik van de spray.

Ook het aantal boa's zal met ten minste tweehonderd worden uitgebreid. Overwogen wordt bovendien om de zogenoemde 'filezwaaiers' van het Korps Landelijke Politie Diensten in beperkte mate in te zetten bij de spoorwegpolitie. Daarbij wordt met name gedacht aan de zomermaanden wanneer het vaak erg rustig is op het vaderlandse wegennet.

Van de invoering van een landelijke chipkaart in combinatie met het hermetisch afsluiten van metro- en treinstations wordt in strijd tegen het zwartrijden eveneens veel effect verwacht. De reiziger hoeft straks alleen nog maar tijdens het in- en uitstappen zijn chipkaart langs een elektronisch toegangspoortje te halen. De reiskosten worden dan automatisch afgeschreven, terwijl zwartrijders op uiterst eenvoudige wijze kunnen worden geweerd.

Mochten reizigers dan toch nog slachtoffer of getuige van een misdrijf zijn, dan kunnen zij bij wijze van experiment aangifte bij een elektronische zuil op het perron doen. Zo hoopt het ministerie de drempel om aangifte te doen te verlagen. In Rotterdam bestaat al de mogelijkheid om thuis via het internet aangifte te doen.

De veiligheid van taxichauffeurs kan volgens het plan ook worden verbeterd. Om taxirijders met minder geld op zak te laten rijden, wordt bij het ministerie gedacht aan elektronisch betaling van de rit. Chauffeurs moeten zo minder aantrekkelijke doelwitten voor rovers worden.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 16 augustus 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.