De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 13 augustus 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Zomerhoroscoop 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Amazon domineert ook
Europese markt

   
 

AMSTERDAM - Bertelsmann heeft honderden miljoen euro's geïnvesteerd in online boekverkopen, maar zelfs in Europa houdt het in de meeste landen een grote achterstand op wereldmarktleider Amazon.

Nederland is een uitzondering, daar is Bol.com nummer één. Maar in de meeste Europese landen doet Bol het aanzienlijk minder goed.

"Amazon is verreweg de grootste speler in Europa", zegt Rebecca Ulph van Forrester Research in Londen. Volgens haar was het besluit van Bertelsmann om de online winkel onder te brengen bij de boekenclubdivisie een teken dat het grote problemen heeft om te concurreren met Amazon. "Bol heeft nooit enige vuist kunnen maken tegen Amazon", zegt Ulph.

Op de Britse markt is Bol.com volgens NetValue de op zes na meest bezochte muziek- en boekensite, terwijl de Britse site van Amazon de lijst aanvoert, gevolgd door de Amerikaanse moedersite Amazon.com.

Bertelsmann heeft ook een belang van 36% in de op een na grootste online boekenwinkel in de VS, Barnes&Noble.com. Voor hij in 1998 de joint venture met Barnes & Nobles sloot, heeft de vorige maand ontslagen topman Thomas Middelhoff bijna een bod gedaan op Amazon zelf. Hij heeft daarover een aantal malen gesproken met Amazon-topman Jeff Bezos.

Toen dat niet doorging, was Middelhoff gedwongen de strijd met Amazon aan te gaan. Tegen de tijd dat Bol.com werd gelanceerd, in 1999, had Amazon al lokale sites opgezet in Groot-Brittannië en Duitsland, en maakten duizenden Europeanen gebruik van de Amerikaanse site.

Bol probeerde de achterstand in te lopen door in rap tempo websites op te zetten in tal van Europese landen. Die expansie, die zelfs tot China reikte, kostte alleen in het jaar tot 30 juni 2001 al om en nabij €500 miljoen.

De nieuwe divisie waar Bol nu onder valt boekte in de tweede helft van 2001 een verlies van €40 miljoen bij een omzet van €1,5 miljard. Een woordvoerder zegt dat de divisie de interne doelstellingen overtreft, maar pas in 2003 of 2004 zal er naar verwachting winst worden gemaakt.

Amazon maakte eerder dit jaar de eerste (minieme) winst bekend.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 13 augustus 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.