De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
za 10 augustus 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Zomerhoroscoop 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   T E L E S P O R T 
SPORT ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  Ex-winnaar Tom Coronel: "Masters is Wimbledon van autosport"
Dromen van Formule 1
   
 

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 26kb)
Tom Coronel (Foto: glenn wassenbergh)
ZANDVOORT - Hij geeft grif toe dat hij 'iets' met de Masters heeft en het zou ook hoogst verwonderlijk zijn als dat niet het geval was. Tenslotte ben je evenals Jos Verstappen de enige Nederlandse autocoureur geweest die op het Circuit Park Zandvoort de meest prestigieuze Formule 3-race ter wereld wist te winnen. "Laatst zag ik weer eens de videobeelden van mijn race en ik kreeg opnieuw een brok in mijn keel. Tachtigduizend man die 'Tommy, Tommy' riepen nadat ik gewonnen had. Ongelooflijk", vertelde Tom Coronel, de winnaar in 1997 die dat jaar met TOM's Toyota ook Japans Formule 3-kampioen werd.

"Maar weet je dat ik me eigenlijk weinig kan herinneren van het moment dat ik finishte tot aan de volgende morgen? Ik leefde gewoon in een roes. Het enige dat ik nog weet is dat ik 's nachts op de bar van café Bastille stond, mét champagne. En dat mijn Japanse monteurs boven op de tafel stonden te dansen in een tent op het circuit. Zij hadden nog nooit meegemaakt dat zij op de schouders werden genomen. Japanners tonen zelden hun emoties, maar toen waren hun bazen er niet bij en konden zij helemaal los komen."

Hoewel Coronel nadien nog als enige Nederlander de Japanse Formule 3000-titel veroverde en daarna bij Arrows de gelegenheid kreeg om hun Formule 1-bolide op het circuit van Catalonië te testen, leverde de glorie van de Marlboro Masters of Formula 3 hem uiteindelijk niets op. De Formule 1-droom spatte uiteen. "Drie jaar terug zei ik dat ik snel over die teleurstelling heen was, maar dat was toch niet zo. Ik heb er toch meer pijn van gehad, dan ik had gedacht", bekende de coureur die zich goed kan voorstellen hoe Jos Verstappen nu over Arrows-teambaas Tom Walkinshaw denkt.

"Die man heeft voor niemand respect. Het enige wat hem interesseert is het plusje in de zwarte cijfers. Hij toont geen liefde voor de autosport en denkt alleen maar aan geld. 'Money talks' in de Formule 1, daar ben ik wel achter. Ik kan nog steeds een contract met Walkinshaw laten zien waarin we tot een bepaalde datumtijd de gelegenheid kregen om via ons aandelenplan het geld bijeen te krijgen voor een Formule 1-stoeltje. Ook in het geval met Jos merk je dat contracten bij hem niets voorstellen. Hij belde me nog voor die afgesproken datum op om kortweg mee te delen: ik wens je veel succes, de mazzel en tot ziens. Zo boers en plat!"

De 46 Formule 3-rijders uit 18 verschillende landen die zich vandaag gaan kwalificeren voor de 12e Masters hebben waarschijnlijk nog geen weet van dit soort kuiperijen. Zij hebben allen maar één doel voor ogen en dat is het walhalla van de autosport. Coronel begrijpt dat terdege. "Dat zij de Formule 1 als doel stellen, is logisch. Je bent jong en wilt het hoogste bereiken. Ik weet ook zeker dat er dit weekeinde rijders in actie komen die we later in de Formule 1 zullen terugzien, maar velen zullen daarvan alleen maar mogen dromen", sprak hij uit ervaring.

"De Masters is het Wimbledon van de autosport, omdat het zo internationaal is en er naar wordt gekeken. Formule 3 is voor je carrière belangrijk; het is de klasse vóór de Formule 1. Maar of je de Formule 1 ook haalt, is een andere zaak. Aan de Formule 1 doen, pakweg, twintig coureurs mee, waarvan er tien op puur talent worden gekozen en de andere tien domweg geld moeten meenemen of politiek interessant zijn. Dat laatste heeft dus niets te maken met autosport. Maar in de eerste plaats zal je toch in de picture moeten zien te komen. Vooral internationaal scoren is belangrijk, zoals op de Masters. Dan maak je naam. Ik hoop dat de Nederlandse deelnemers daartoe in staat zijn. Er is in ons land zeker talent en waarom zou er niet weer een Nederlandse Formule 1-coureur kunnen opstaan? De belangstelling voor Formule 1 is bij ons nog steeds stijgende; dankzij het voortreffelijke RTL-programma op tv en de media. Bedrijfsmatig moet het interessant zijn om een Nederlandse coureur te gaan sponsoren in de Formule 1."

Vandaag en morgen kunnen de toeschouwers van de Masters (vorig jaar 65.000 over het weekeinde) in elk geval weer van een vleugje Formule 1 genieten. Niet alleen geven de Ferrari-testcoureurs een demonstratie met de bolide waarmee Michael Schumacher vorig jaar wereldkampioen werd, maar daarnaast komt voor het eerst de NDS EuroBoss F1 op Zandvoort in actie. Dat is een serie met Formule 1-bolides uit een roemrijk verleden.

Ook Tom Coronel kan zijn hart dan ophalen want hij bestuurt een 96'er Benetton met 4.0 Judd-motor. "Ik besef heus wel dat ik niet tegen de Michael Schumachers rij, maar het is toch gaaf om in zo'n wagen te zitten. Als je gas geeft is het echt wel 'buckle up', want je wordt echt afgeschoten. En je weet hoe het gaat: als je eenmaal je racehelm op zet, wil je toch winnen.

Voorzichtig racen bestaat gewoon niet, ook al zijn het kostbare, historische wagens", zei hij vastberaden om weer te schitteren op de Masters waarmee hij sinds 1997 'iets' heeft.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


za 10 augustus 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.