AMSTERDAM - De lage zalmprijzen hebben Nutreco meegesleurd het diepe in: het nettoresultaat daalde met 86% naar €4,7 miljoen. Ook presteerden de vleesactiviteiten minder door onder meer een dalende kipprijs. Toch blijft Nutreco opmerkelijk positief.
De lage zalmprijs heeft echter wel diepe sporen achtergelaten bij aquaculture (vis en visvoer), goed voor 29% van de totale omzet: de ebita van dit onderdeel (brutowinst vóór rentekosten en afschrijving goodwill) zakte van €29,3 miljoen naar €3,2 miljoen. Hoewel de prijzen achter zijn gebleven bij de verwachtingen, blijft de vraag naar zalmproducten toenemen. Dat stemt bestuursvoorzitter Wout Dekker hoopvol: "Aangezien er minder zalm in het water ligt en de vraag nog steeds toeneemt, verwachten we dat dit de prijs positief beïnvloedt. Is het niet in 2002, dan wel in 2003." Dat de prijzen, na een herstel tot en met mei, in de maanden juni en juli weer naar beneden gingen, stemt het bedrijf (nog niet) al te somber: "Herstel verloopt nooit lineair, dat is bij het herstel van de wereldeconomie ook niet het geval."
De andere tak van Nutreco, Agriculture, (onder meer kip-, varkensvlees en diervoeders) stemt wel tot redelijke tevredenheid. Deze tak maakt 71% uit van de totale netto-omzet (€1,8 miljard), die dit jaar 2% hoger uitkwam dan de netto-omzet van de eerste zes maanden van vorig jaar. Deze omzetstijging werd vooral gerealiseerd door een aantal acquisities.
De winst van agriculture groeide niet, daalde zelfs met 17% (van €46,4 miljoen naar €38,6 miljoen voor afschrijving van goodwill) maar dat heeft volgens Dekker vooral te maken met het feit dat vorig jaar extreem goed was. "Vorig jaar hadden we de mkz-crisis, waar de kipsector volop van heeft geprofiteerd. Bovendien lagen de kipprijzen vorig jaar extreem hoog. Dit jaar liggen die op een veel normaler niveau."
Nutreco verwacht veel van de bewerking van vleesproducten voor de retail, foodservice en industrie. Het bedrijf is al met retailers om de tafel gaan zitten wat heeft geleid tot kant en klaar producten in de supermarkt, zoals kip met brie of kip teriyaki schotel. Het enige dat de consument nog moet doen, is opwarmen. "De markt voor dit soort producten groeit nog steeds, zowel op regionaal als op wereldniveau."
Ook over het varkensvleessegment is Nutreco, ondanks de mpa-affarie en lagere cijfers, positief. Dekker benadrukte dat de fokkerijbedrijven het uitstekend deden en ook de internationale activiteiten voor premix en speciaalvoer boekten een beter resultaat dan in de eerste helft van 2001. Productinnovatie speelt hier ook weer een belangrijke rol, evenals efficiency.
Efficiency is een toverwoord voor Nutreco. Overal wordt gekeken waar beter of goedkoper kan worden geproduceerd. Dit heeft al geleid tot een sluiting van een fabriek in Noorwegen waar 20 personen werkzaam waren, in Chili werden 100 mensen ontslagen en bij het Spaanse Agrivic kregen 120 mensen hun congé. Een proces waaraan je niet ontkomt, vindt Wout Dekker: "In 1997 hadden we 5000 mensen in dienst, nu 13.000. We zijn zo snel gegroeid, nu wordt gekeken waar het anders en beter kan. Bovendien vindt overal automatisering plaats, in sommige gevallen is het nodig wegens de voedselveiligheid."
Een hogere zalmprijs, productinnovatie en efficiency moeten Nutreco dus weer in de plus krijgen. Alleen al bij een herstel van de zalmprijs verwacht het bedrijf de tweede helft van 2002 met een hoger nettoresultaat af te sluiten dan de laatste zes maanden van 2001. Wel zal de winst over heel 2002 lager uitvallen dan in 2001.