De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
wo 7 augustus 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Zomerhoroscoop 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B U I T E N L A N D 
BUITENLAND ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  Duimgeneratie rukt
op in Japan

   
 

door Patrick Buis TOKIO - Wordt in de Dikke van Dale de duim nog denigrerend beschreven als de voorste, kortste en dikste vinger van de hand, binnenkort zou dat weleens anders kunnen zijn. In de door technologie gedreven Japanse samenleving steekt de duim de overige vingers qua snelheid en behendigheid inmiddels al naar de troon. Dit als resultaat van een generatie die grotendeels werd grootgebracht met computerspelletjes als Nintendo en Gameboy, die met de duim worden bediend.

Vingervlug bewegen de jongeren zich nu met de duim over het toetsenpaneeltje van de mobiele telefoon, de Japanse term is keitai, om een internetbericht te tikken naar vrienden of familie. De duimen van Japanse jongeren zijn zelfs groter en sterker geworden, aldus Sadie Plant, een Britse wetenschapper die onderzoek deed naar het mobiele telefoongedrag onder jongeren.

"De Japanse oya yubi sedai, ofwel de Japanse duimgeneratie, is het meest vooruitstrevend in de wereld. Wat mij het meest verbaasde in Tokio was dat ze een bericht konden tikken zonder naar het paneel te kijken", aldus Plant.

De populariteit van de mobiele internetdiensten is ook aan de Japanse televisiezenders niet ongemerkt voorbijgegaan. In televisieshows gaan de jongeren met elkaar de strijd aan om zo snel mogelijk een zo lang mogelijk bericht met de duim te kunnen typen, hiermee onbewust een onderscheid creërend tussen winnaars en verliezers.

In de trendy uitgaanswijk Shibuya in de hoofdstad Tokio kijkt de 20-jarige Kannon Konno verbaasd op van haar telefoon wanneer ze in het voorbijgaan een man van middelbare leeftijd met zijn wijsvinger een bericht ziet typen op zijn telefoon. "Ik denk dat hij maar beter een gewone pc kan gebruiken", merkt ze spottend op.

De winnares van vorig jaar wist per minuut honderd Chinese tekens met de duim te tikken, vergelijkbaar met honderd woorden per minuut, iets dat normalerwijs met alle vingers wordt gedaan.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 7 augustus 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.