AMSTERDAM - Nederlanders hebben in mei van dit jaar het geld nog behoorlijk laten rollen. De Nederlandse consumenten gaven in die maand iets meer dan twee procent meer uit dan in dezelfde periode vorig jaar. Dit groeicijfer is vrijwel gelijk aan de toename over de eerste vijf maanden van 2002, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
Vooral de uitgaven voor voedings- en genotmiddelen maakten met ruim vijf procent een behoorlijke stijging door. Volgens het CBS komt dit met name doordat Pinksteren dit jaar in mei viel en de maand bovendien een extra vrijdag telde, een dag waarop Nederland traditiegetrouw massaal de supermarkten bezoekt.
Consumenten waren een stuk voorzichtiger met het kopen van duurzame goederen als kleding, schoenen en lederwaren. Ook aan woninginrichting, huishoudelijke artikelen en auto's werd minder uitgegeven. "De aankoop van dit soort goederen werd vaak uitgesteld omdat er minder te besteden was", verklaart een medewerkster van het CBS.
Daarentegen bleef de Nederlandse consument wel geld aan consumentenelektronica spenderen. Gemiddeld gaven Nederlanders een kleine twee procent minder uit aan alle duurzame goederen.
Over de periode na mei, toen de economische tegenwind nog meer aanwakkerde en de malaise op de beurs steeds groter werd, kon het CBS nog geen uitspraken doen. Het instituut kan komende maandag, wanneer de cijfers over de Nederlandse detailhandel bekend worden gemaakt, meer over de bestedingen in de maand juni kan zeggen.