De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
ma 5 augustus 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Zomerhoroscoop 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   T E L E S P O R T 
SPORT ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  Motorcoureur Raymond Schouten frisse tiener tussen oude winnaars
   
 

ASSEN - Staand op het erepodium, waarop hij dankzij zijn tweede plaats in de 125cc-race een fraai plekje had veroverd, had Raymond Schouten fraai uitzicht op het 'andere' podium. Daar, op een groot toneel in het midden van het rennerskwartier, werden de echte publiekstrekkers van de Rizla+ Racing Day III bij toerbeurt in het zonnetje gezet. Terwijl de Nederlandse GP-coureurs Jurgen van den Goorbergh en Jarno Janssen liters inkt aan handtekeningen verspilden, droomde Schouten op zijn eigen kleine podiumpje even weg naar de tijd dat hij als GP-topper door vele duizenden fans zal worden toegejuicht.

In een sport die vijftien- en zestienjarige (Italiaanse) wereldkampioenen voortbrengt, lijkt het nauwelijks nog een compliment om als 'jeugdig talent' te boek te staan. Toch is de pas 17-jarige Schouten een van de weinige Nederlandse wegracers, op wie 's lands hoop voor de toekomst is gevestigd. Zo er al Nederlandse talenten met recht aanspraak maken op een GP-toekomst, dan behoort de Honda-coureur uit Waardhuizen beslist tot dat selecte gezelschap.

Schouten is een van de coureurs uit het DeGraaf Junior Racing Team. In de schaduw van de 'grote broer' - het DeGraaf Grand Prix Team waarvoor Jarno Janssen en de Japanner Haruchika Aoki uitkomen - kunnen jonge talenten meeprofiteren van de ervaring en de know-how die bij dat team voorhanden is. "Niet dat ik veel contact heb met die GP-jongens, want die zijn het hele jaar natuurlijk druk met hun eigen titelstrijd", aldus Schouten. "Maar met de kennis die bij het team voorhanden is, doen wij als Junior-team natuurlijk wel ons voordeel."

Hetgeen dit weekeinde op het TT-circuit in Assen bleek, want Schouten bleef al zijn - doorgaans veel oudere - 125cc-collega's in de kwalificatie de baas. De zaterdag veroverde pole-position zette hij gisteren om in een kopstart, maar na enkele ronden moest hij Harold de Haan, leider in de ONK-tussenstand, toch langszij dulden. "Eigenlijk hoopte ik net als bij de vorige ONK-race in de laatste ronde mijn slag te slaan, maar dat zat er dit keer niet in", aldus Schouten, die twee weken geleden op hetzelfde TT-circuit zijn eerste ONK-zege had geboekt.

Desondanks was hij tevreden met zijn tweede plaats, die hem in de ONK-tussenstand dichter bij de op de tweede plaats bivakkerende Randy Gevers bracht. "Die tweede plek in de eindstand is mijn doel, de titel is zo goed als zeker voor Harold de Haan." Een coureur waar Schouten in de toekomst ongetwijfeld niet veel last van zal hebben, want met zijn 33 jaar lijkt De Haan, in 2000 ook al eens nationaal 125cc-kampioen, zijn langste tijd in de racerij wel gehad te hebben.

Schouten staat pas aan het begin van een loopbaan die, zo zegt hij zelf, moet uitmonden in de Grands Prix. Daar immers reed zijn vader, meervoudig Nederlands kampioen Mar Schouten, enkele decennia geleden ook zijn rondjes. "Wil ik op schema blijven, dan is komend seizoen is de overstap naar de EK-strijd noodzakelijk. Het team is dan ook druk bezig de benodigde financiën voor die stap bijeen te krijgen."

Opvallend genoeg keert de tiener straks ook weer terug naar de schoolbanken. "Binnenkort start ik met een opleiding plaat- en constructiewerker. Maar ik krijg wel dispensatie van school, want ze weten dat mijn uiteindelijke doel niet bij de staalplaten ligt. Ik zal alles op alles zetten om te slagen als professioneel GP-racer, dat is waar ik van kleins af aan al van droom."

Dat de jeugdige wegracetalenten in Nederland niet voor het oprapen liggen, werd in de 250cc-klasse nog eens bevestigd. Was 125cc-winnaar De Haan met z'n 33 jaar voor racebegrippen al behoorlijk op leeftijd, Henk van de Lagemaat gaat daar als 34-jarige winnaar van de 250cc-race nog een jaartje overheen. Niet dat het iets afdoet aan de prestatie van Van de Lagemaat, die rechtstreeks op de titel bij de kwartliters afstevent, maar op een toekomstig optreden op GP-niveau hoeft de onlangs vader geworden coureur echt niet meer te rekenen.

Schouten mag dat wel, al weet hij als geen ander dat er nog heel wat asfalt onder zijn racebanden zal moeten schieten voordat hij daadwerkelijk tot het Walhalla van de wegracerij wordt toegelaten. Als beloning kan hij dan wel rekenen op een optreden op het grote podium tijdens de Rizla+ Racing Day, waar hij zich, net als Van den Goorbergh en Janssen gisteren, uitgebreid door zijn fans kan laten toejuichen. Als er tegen die tijd tenminste nog zo'n Racing Day wordt georganiseerd.

Uitslagen, 125cc: 1. De Haan (Honda), 2. Schouten (Honda), 3. Gevers (Honda), 4. Van de Marel (Honda), 5. Den Bekker (Honda). ONK-stand: 1. De Haan 160, 2. Gevers 133, 3. Schouten 128.

250cc: 1. Van de Lagemaat (Aprilia), 2. Filart (Aprilia), 3. Lausletho (Fin/Yamaha), 4. Smees (Honda), 5. Boesveld (Yamaha). Stand: 1. Van de lagemaat 150, 2. Politiek (Honda) 106, 3. Boesveld 93.

Supersport: 1. Vermeulen (Honda), 2. Foret (Honda), 3. Hanson (Honda), 4. Macpherson (Honda), 5. Veneman (Yamaha). Stand: 1. Veneman 149, 2. Hartelman (Honda) 114, 3. Van Beek (Yamaha) 111.

Superstock: 1. Van der Molen (Suzuki), 2. Van Keymeulen (Suzuki), 3. De Vries (Ducati), 4. Saelens (Ducati), 5. Menzen (Suzuki). Stand: 1. Slabbekoorn (Suzuki) 121, 2. Van der Molen 108, 3. Fluttert (Suzuki) 104.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


ma 5 augustus 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.