De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
ma 5 augustus 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Zomerhoroscoop 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Digitale krantenkiosk is
coolste idee van het jaar

   
 

DEN HAAG - Op vakantie ontstaan vaak goede ideeën. Ook Raoul Maphar van het Haagse bedrijf PEPC bedacht op wintersport het concept voor zijn bedrijf dat dit jaar de trofee won voor de Coolest Company of the Year-verkiezing: een interactieve digitale krantenkiosk, waardoor het mogelijk wordt om op welke locatie ook ter wereld een versgeprinte, actuele krant naar keuze te krijgen.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 18kb)
MAPHAR ...niets is fijner dan gewoon bij het drinken van een kopje koffie het papier in handen te hebben...
"Op die vakantie besefte ik me ineens dat het wel raar is dat je, ondanks alle huidige moderne communicatiemiddelen, niet een geprinte laatste editie van een krant kunt krijgen. Via internet is het natuurlijk wel mogelijk om van het nieuws op de hoogte te blijven. Maar niets is fijner dan gewoon bij het drinken van een kopje koffie het papier in handen te hebben", vindt Maphar.

Op veel plaatsen in Europa waar Nederlandse toeristen of zakenmensen komen, is het nog wel mogelijk om bijvoorbeeld op dezelfde dag nog de laatste editie van De Telegraaf te krijgen, maar in Amerika en Azië is dat logistiek gezien onmogelijk.

PEPC ontwikkelde een systeem waarbij de uitgevers de inhoud van de kranten met behulp van internet doorsturen naar het bedrijf in Den Haag. Vanuit dit Haagse statige kantoorpand worden de gegevens via een eigen satellietnetwerk doorgezonden naar de digitale krantenkiosken die her en der in de wereld zijn geplaatst.

Met behulp van een creditcard kan vervolgens het krantje naar keuze worden geprint. Kosten voor de consument liggen rond de $3,75. De printjes komen geniet en wel uit de digitale krantenkiosk. "En de nietjes zijn zo bevestigd dat ze je kleren niet beschadigen als je de krant op je schoot legt", aldus PEPC-woordvoerder Joris van Dijk vol trots.

Inmiddels heeft PEPC sinds de start in 1999, 93 uitgaven uit 43 verschillende landen warm gemaakt om mee te werken aan het concept. Het bedrijf denkt in 2003 break-even te kunnen draaien. Op dit moment staat op bijna honderd locaties staat een digitale krantenkiosk. "We hebben in eerste instantie gekozen voor het betere segment grote hotels, om de machines neer te zetten. Inmiddels vaart er ook een cruiseschip rond met drie digitale krantenkiosken van PEPC", aldus Van Dijk.

Momenteel werken op de Haagse locatie van PEPC zo'n twintig fulltimers. Maar ook in Hongkong en Miami zitten kleine vestigingen, vanwaar de digitale krantenkiosken worden doorverkocht aan de dealers die de machines plaatsen.

Naast deze inkomsten wordt natuurlijk geld geïnd via de verkoop van kranten uit de machines en ook door het verkopen van de ruimte op de beeldschermen van de kiosken voor reclamedoeleinden.

Op het kantoor van PEPC wordt inmiddels al volop gebrainstormd over de toekomst. "We willen uiteraard nog meer locaties en nog meer uitgevers binnenhalen. Maar daarnaast zijn we ook aan het bedenken hoe we het concept van printen op aanvraag nog verder kunnen uitwerken. Door dit systeem vervalt de fysieke distributie, waardoor er veel meer mogelijkheden komen", besluit Van Dijk.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


ma 5 augustus 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.