De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
vr 2 augustus 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Zomerhoroscoop 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Hoe nu verder?
   
 

HILVERSUM - Over de toekomst van tv-producent Endemol werd de afgelopen dagen weer volop gespeculeerd. De Spaanse moeder Telefónica zou een deel van haar media-activiteiten waarvan Endemol sinds de overname in 2000 deel uitmaakt "wellicht nog voor het eind van dit jaar" naar de beurs willen brengen.

Het is niet het enige toekomstscenario dat de ronde doet. Een tweede variant wil dat grootaandeelhouder John de Mol zijn belang in Telefónica ruilt voor 33% van de aandelen in Endemol. Als De Mol nog al zijn stukken in het Spaanse telefoniebedrijf in handen heeft, bezit hij ruim 1% van Telefónica.

Dát De Mol de aandelen nog heeft, is niet onwaarschijnlijk. Na de overname van Endemol heeft de mediatycoon herhaaldelijk gezegd dat hij niet van plan was om zijn stukken te verkopen, ook al omdat het er zó veel waren, dat verkoop de koers van het aandeel Telefónica onder druk zou zetten. Om ook de overige 67% van de aandelen Endemol op de kop te kunnen tikken, zou De Mol op zoek zijn naar externe financiers.

Wat dit scenario minder waarschijnlijk maakt, is dat De Mol Endemol nu juist verkocht aan Telefónica, omdat hij weer 'ouderwets' televisieformats wilde ontwikkelen. Van de Spanjaarden kreeg de 'pretfabrikant' daarom zelfs de titel chief creative officer opgeplakt en zou er gezocht gaan worden naar een opvolger die de dagelijkse leiding van Endemol op zich zou nemen.

Die opvolger is nog altijd niet gevonden. En dat maakt het losweken van Endemol - en een toekomst onder leiding van De Mol zelf - weer een stukje aannemelijker. Aan de dagelijkse praktijk zou het namelijk niet zoveel veranderen: alleen de eigendomsverhoudingen zouden door de terugkoop door De Mol wijzigen.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 2 augustus 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.