AMSTERDAM - Het internetbedrijf Newconomy heeft het eerste halfjaar afgesloten met een nettoverlies van €0,9 miljoen, dat is flink minder dan de €22,9 miljoen verlies die over de eerste helft van vorig jaar moest worden geïncasseerd.
Het kleinere verlies ging wel gepaard met een extreme daling van de omzet: van €453 miljoen in het eerste halfjaar 2001 naar €11 miljoen over dezelfde periode dit jaar. Dit komt onder meer door het faillissement van dochterbedrijf Pro Active en door verkoop van enkele belangen. Newconomy is een verzameling aandelen in ICT-bedrijven. Het probeert te verdienen op de aan- en verkoop van deze belangen. In het tweede kwartaal werd echter verlies geleden op de verkoop van het belang in Smarthaven en op de afwaardering van Tie Holding. Newconomy verwacht binnenkort een kleine winst op de verkoop van belangen in Lastminute.com en Apollo Invest. Inmiddels is een 50% belang gekocht in Elsevier Training, dat veel internetcursussen geeft. Newconomy, ooit opgericht door internetdeskundige Maurice de Hond, verwacht in het tweede halfjaar flink minder kosten te maken. Daardoor denkt het bedrijf over 2003 winstgevend te kunnen zijn.