Volgens de NS gaat het in 75 procent van de gevallen om scheldpartijen, in 15 procent om lichamelijke mishandelingen van conducteurs en in 10 procent om vandalisme. "We hebben het personeel op het hart gedrukt sneller aan de bel te trekken", aldus een woordvoerster.
"Op die manier kunnen we de problemen beter in kaart brengen, zodat er kan worden opgetreden. Het personeel heeft dat advies massaal opgevolgd. Vorig jaar was het gros van alle meldingen afkomstig van 20 procent van het personeel, terwijl in de eerste zes maanden van dit jaar 40 procent aan de bel trok."
Volgens de NS wordt de toename ook deels veroorzaakt door de verscherpte kaartjescontroles. "Uitingen van agressie zijn in de meeste gevallen afkomstig van zwartrijders die worden betrapt. We merken aan de gestegen verkoop van het aantal kaartjes dat in de trein wordt verkocht dat de conducteurs steeds actiever controleren. Het klinkt heel paradoxaal, maar hoe beter onze werknemers hun werk doen, des te vaker ze met agressie te maken krijgen."
De Vakvereniging voor Machinisten en Conducteurs (VVMC) wil dat de NS zo spoedig mogelijk extra maatregelen neemt om de veiligheid van personeel en reizigers te waarborgen. "Wij hebben niets aan de uitleg dat de meldingsbereidheid groter is", aldus bestuurder H. Vankan. "Deze problemen spelen al jaren en ze worden steeds erger."
De bond wil dat er meer personeel wordt ingeschakeld. Vankan: "Het wordt hoog tijd dat de NS toegeeft dat zij niet langer voor de veiligheid kan instaan. We willen dat er standaard op elke trein twee conducteurs worden ingezet. Als de NS door personeelsgebrek daarvoor de mensen niet heeft, moeten er maar particuliere beveiligingsbedrijven worden ingeschakeld. Desnoods moet de overheid financieel bijspringen."
(ANP)