De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 30 juli 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Tournieuws 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Zomerhoroscoop 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Scheepsbouw mist
orders door strenge
milieuregels

   
 

AMSTERDAM - De Nederlandse scheepsbouwers slaan alarm bij het nieuwe kabinet omdat zij miljoenenorders mislopen en voor fikse extra kosten geplaatst worden door strengere milieuregels. Zij beklagen zich bij de nieuwe minister Henk Kamp (Milieu) over 'concurrentievervalsing'.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 17kb)
Scheepsbouwers eisen aanpak kabinet 'oneerlijke' EU-regels...
Vanaf 1 januari 2003 is het in EU-landen verboden om zeeschepen te behandelen met antifouling (aangroeiwerende verf) waarin het zeer schadelijke tributyltin is verwerkt. Vanaf 1 januari 2008 wordt ook het varen met deze verf verboden. Volgens de Vereniging Nederlandse Scheepsbouw Industrie (VNSI) willen veel reders nu al op milieuvriendelijke tinvrije verf overschakelen, maar is hen dat verboden door de Nederlandse overheid. Het College voor de Toelating van Bestrijdingsmiddelen (CTB) in Wageningen moet daarvoor eerst toestemming geven.

"De Nederlandse scheepswerven maken zich ernstig zorgen, want hun belangrijkste EU-concurrenten kennen deze problemen niet. De werven verliezen hierdoor steeds meer werk", aldus een VNSI-woordvoerder.

Het probleem wordt bevestigd door Van der Giessen-De Noord in Krimpen a/d IJssel. Een nieuw gebouwde ferry is behandeld met een hier goedgekeurde, tijdelijke antifouling. De eigenaar echter heeft bedongen dat het schip afgeleverd moet worden met een tinvrije antifoulinglaag. Het gevolg daarvan is dat de ferry in Frankrijk in dok genomen moet worden, zodat het de noodzakelijke aanvullende behandeling kan ondergaan. "Dat kost ons een paar ton extra. Bij een tweede schip zijn we er nog net zonder kleerscheuren van afgekomen", aldus contract-manager Smallegange van Van der Giessen-De Noord.

Scheldepoort, onderdeel van de Koninklijke Schelde Groep (KSG) in Vlissingen, is volgens directeur Wim Kloosterman al diverse miljoenenopdrachten misgelopen door de milieuregels. "In toenemende mate zien wij dat rederijen opdrachten niet aan Scheldepoort gunnen, omdat wij aan hun wens, met betrekking tot de aan te brengen verssystemen, niet mogen voldoen. Een opdracht van €4,5 miljoen van Canada Maritime kwam bij een Franse concurrent terecht. En klus van bijna €1,2 miljoen van Saga Shipping Company is uiteindelijk door een Duitse werf uitgevoerd. Kloosterman verwacht wederom orders te zien sneuvelen.

"Voor een bedrijf met een jaaromzet van €17,5 miljoen is het missen van deze opdrachten een zeer groot probleem. Het kan toch niet zo zijn dat door trage besluitvorming van de overheid het voortbestaan van ons bedrijf wordt bedreigd", aldus Kloosterman. Ook directeur Ruud de Vlieger van Shipdock Amsterdam bevestigt orders mis te lopen door de milieuregels.

'Absurd' is het harde oordeel van brancheorganisatie VNSI. "Onze werven moeten voldoen aan zeer strenge milieueisen, maar het gebruik van minder milieuschadelijke antifoulings wordt geblokkeerd", aldus de zegsman. Voormalig milieuminister Jan Pronk heeft op verzoek van de Nationale Havenraad contact opgenomen met het CTB over de stand van zaken met betrekking tot de gevraagde goedkeuring van de nieuwe, milieuvriendelijkere scheepsverven.

Volgens een woordvoerster van het milieuministerie duurt zo'n toelatingsprocedure nu eenmaal zo'n 14 maanden vanaf de indiending van de aanvraag. Van noemenswaardige vertraging in de beoordeling door het CTB is volgens haar geen sprake. Het CTB zelf zegt geen inhoudelijke mededelingen te mogen doen over lopende aanvragen.

Voorlopig weten de scheepsbouwers echter niet waar zij aan toe zijn. "Wij doen een dringend beroep op de nieuwe regering om op zeer korte termijn een eind te maken aan deze onmogelijke situatie", zegt de VNSI-woordvoerder.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 30 juli 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.