LONDEN - "We liggen op schema. Met deze prachtige cijfers moeten we onze doelstellingen kunnen halen." De Nederlandse Ben Verwaayen, sinds februari dit jaar de hoogste baas bij het telecomconcern BT Group (British Telecom) is dik tevreden over de resultaten over het op 30 juni afgesloten eerste kwartaal van boekjaar 2002/2003.
|
BEN VERWAAYEN
...marges 2% hoger dan vorig kwartaal ...
|
Een stijging van het operationeel resultaat na belastingen met 128,7% tot £215 miljoen en een forse verlaging van de schuldenlast van het concern geven hem de zekerheid dat hij op de goede weg is om van BT een goed renderend, flitsend telecomconcern te maken.
Het enige wat hem stak (en met hem de beleggers op de effectenbeurs in Londen, waar de koers van het aandeel met BT ruim 6% daalde) was het feit dat de omzet in het eerste kwartaal van het nieuwe boekjaar met slechts 2% steeg tot £4,587 miljard. Dat was minder dan de 4% die was verwacht en te wijten aan de problemen waarmee collega-operators kampen. Daardoor daalde de groothandelsafzet van BT met 8% tot £2,7 miljard. Voor de komende drie jaar denkt Verwaayen echter nog steeds een gemiddelde omzetstijging van 6 à 8% te kunnen realiseren.
Vooral het terugdringen van de schuldenlast heeft het concern het afgelopen kwartaal geen windeieren gelegd. Dat betekende voor BT een dikke £146 miljoen (32,7%) minder aan rentelasten. Die schuld, vorig jaar nog bijna £30 miljard, bedroeg eind juni nog 'slechts' £13,4 miljard, dat was £304 miljoen minder dan in maart en £4,1 miljard lager dan een jaar geleden. "We gaan er nog steeds van uit dat over drie jaar onze schuld onder het niveau van £10 miljard moet liggen", verzekert de BT-topman.
Het eens zo rustig voortkabbelende staatsbedrijf, dat in die tijd veel kritiek kreeg te verduren om zijn klantonvriendelijke opstelling, heeft in korte tijd een ware metamorfose ondergaan. Er wordt nu klantvriendelijk gewerkt, wat volgens Verwaayen tot uiting komt in hoge cijfers bij onderzoeken naar de tevredenheidscores onder het klantenbestand.
Ook onder het personeel is de stemming veranderd. "We hebben een enthousiaste ploeg. Iedereen is bereid zich volledig in te zetten en er zijn schouders onder te zetten om onze targets te halen", zegt Verwaayen. En dat ondanks het feit dat de komende drie jaar het aantal personeelsleden met gemiddeld 6000 per jaar wordt verminderd om de efficiëntie van het concern te verbeteren. Die vermindering vindt volgens Verwaayen plaats via natuurlijk verloop. Tot nu toe is slechts 'sporadisch' van gedwongen ontslagen sprake geweest. Eind vorige maand had BT bijna 108.000 mensen in dienst.