De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
vr 26 juli 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Tournieuws 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Zomerhoroscoop 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  KLM-cijfers vallen mee
   
 

Van onze luchtvaartredacteur SCHIPHOL - KLM is het nieuwe boekjaar goed van start gegaan. Over het eerste kwartaal van gebroken boekjaar 2002/2003 maakte de luchtvaartmaatschappij een operationele winst van €41 miljoen. Dat is bijna een verdubbeling vergeleken met de €23 miljoen over dezelfde periode een jaar eerder.

De nettowinst, van €11 miljoen, viel wel lager uit dan een jaar eerder. Toen werd een winst van €19 miljoen gerealiseerd. Volgens de KLM-directie viel de winst vorig jaar hoger uit dankzij een boekwinst uit de verkoop van drie vliegtuigen en het verzilveren van aandelen Equant, een dochter van France Telecom.

Het kwartaalresultaat was beter dan verwacht. De KLM-top waakt er echter voor te optimistisch te zijn, zeker tegen de achtergrond van de nog steeds aanhoudende crisis in de internationale luchtvaart en het voortdurende ongunstige economische klimaat.

De luchtvaartmaatschappij wist de bedrijfslasten met €44 miljoen (3%) terug te brengen. De kosten van salarissen en sociale lasten namen met 11% toe, maar omdat minder personeel werd ingehuurd, daalden deze totale kosten met 25%.

"Ons besluit om de capaciteit geleidelijk op te voeren, heeft zijn vruchten afgeworpen", aldus president-directeur Leo van Wijk. "In combinatie met doeltreffend inkomstenbeleid zijn we in staat geweest onze beladingsgraad en de opbrengsten te verbeteren; een goede prestatie in een sector waarin de vervoersvraag duidelijk achterblijft bij het niveau van een jaar geleden. De kwartaalcijfers tonen aan dat de KLM in staat is om te anticiperen en te reageren op veranderende marktomstandigheden."

Een graadmeter voor hoe de sector er nu voorstaat, zijn de wekelijkse vervoersoverzichten van de Europese koepelorganisatie voor luchtvaartmaatschappijen AEA. Daaruit blijkt dat het vervoer nog steeds zo'n 10% onder het niveau van vorig jaar ligt.

Tegelijk met de kwartaalcijfers liet de KLM-directie met enige trots weten dat de maatschappij met een aankomstpunctualiteit van 90% haar toppositie als maatschappij die het moet hebben van overstappende passagiers, heeft verstevigd. De KLM bleef daarmee de belangrijkste Europese concurrenten voor.

Over de verwachte resultaten in de rest van het lopende boekjaar bleef de leiding van de Koninklijke Luchtvaartmaatschappij gisteren terughoudend. "De aanhoudende onzekerheid over het herstelmoment van de economie en onzekerheid over brandstofprijzen maken het moeilijk te voorspellen of over het lopende boekjaar een nettowinst zal worden gerealiseerd", zo luidde de verklaring.

De bedrijfsinkomsten van de KLM Groep bedroegen in het eerste kwartaal €1,7 miljard; een afname van 2% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. In het vierde kwartaal van het boekjaar 2001/2002 was nog sprake van een afname van 4%. De opbrengsten van vakantiemaatschappij Transavia Airlines (inclusief Basiq Air), 80% KLM-dochter, bleven in het eerste kwartaal uit op hetzelfde niveau als vorig jaar. Dit ondanks de stagnatie die ook de reissector parten speelt. Als onderdeel van de zomerdienst is het netwerk van KLM's 'prijsvechter' Buzz met 40% uitgebreid tot 21 bestemmingen. Het aantal stoelen steeg daardoor met 20%. Ondanks opstarteffecten bij nieuwe bestemmingen, noteerde Buzz een significante toename van het aantal passagiers. Luchtvaartmaatschappij Martinair, voor 50% van KLM, heeft over het eerste halfjaar minder passagiers vervoerd. Omdat meer vracht werd vervoerd, werd het verlies sterk beperkt. Het bedrijf leed in de eerste zes maanden €6 miljoen verlies, tegen €17 miljoen in dezelfde periode een jaar eerder. De onderneming compenseerde de dalende passagiersinkomsten door kostenbesparingen. Martinair verwacht over heel dit jaar quitte te kunnen spelen.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 26 juli 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.