De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
vr 26 juli 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Tournieuws 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Zomerhoroscoop 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
BINNENLAND ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  Superbeveiliging
voor flitspaal

   
 

door Gijsbert Termaat en Tjerk de Vries HAARLEM - Het 'flitspaalvandalisme' in ons land zal keihard worden aangepakt. Om een einde te maken aan de onophoudelijke vernielingen krijgen veel kasten een superbeveiliging, waarbij de daders vrijwel zeker tegen de lamp zullen lopen.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x282, 10kb)
(Foto: ANP)
Verkeersofficier mr. J. Spee van het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM) zegt dat mogelijk binnen niet al te lange tijd veel palen een extra veiligheidspakket krijgen, waarmee aan de vernielingsgolf van de snelheidsmeters een einde kan worden gemaakt.

Zo worden de flitspalen voorzien van rook- en hittesensoren, trillings- en tiltmeters. Komt een persoon binnen een straal van één meter bij de paal dan wordt een alarmsignaal doorgeven aan de politie, die vervolgens in actie kan komen. Nu nog zijn de reguliere flitskasten alleen extra verstevigd en beveiligd met kogelwerend glas.

"Ook zullen meer mobiele snelheidscontroles worden uitgevoerd op stille afgelegen wegen", voorspelt Spee.

"De flitspalen daar kunnen mogelijk vervangen worden door verrassende posten, waarmee tevens de kans op vernieling wordt uitgebannen. Overigens zullen we met de politie meer recherche-onderzoek verrichten om daders van vernieling op te sporen."

Schadepost

In de gemeenten Haarlem - de populairste plaats onder de 'flitspaalvandalen' - en Haarlemmermeer zijn de afgelopen weken al enige vandalismebestendige flitspalen geplaatst, omdat hier in vergelijking met andere plaatsen veel vernielingen werden aangericht. Per keer leverde dat een schadepost van soms tienduizenden euro's op.

Deze gemeenten weigerden nog langer normale flitspalen aan te schaffen omdat die toch continu werden vernield. Veertien palen in Haarlem en nog verschillende in de Haarlemmermeer krijgen nu het veiligheidspantser aangemeten.

"We volgen de ontwikkelingen daar met belangstelling", zegt Spee, "maar het mag duidelijk zijn dat we meer middelen hebben in onze strijd tegen de vandalen."

Producent Gatsometer (dat alleen al in Nederland rond de 2000 flitspalen heeft staan) zegt dat het nieuwe veiligheidspakket is ontworpen omdat er op allerlei verschillende manieren vernielingen plaatsvinden. De palen worden uit de grond gerukt, in brand gestoken, zwart geschilderd of zelfs opgeblazen. Ook wordt regelmatig de camera eruit gestolen. "Vooral palen op stillere wegen en net geplaatste kasten worden vernield," zegt directeur J. Berendsen.

"We hebben daar op ingesprongen en hopen dat de nieuwe kasten afdoende preventief zijn dat we korte metten kunnen maken met de vandalen. Het extra veiligheidspakket maakt een paal overigens wel rond de 15% duurder."

Een flitspaal kost ongeveer €10.000 en voor het plaatsen van een camera moet nog eens een bedrag van €25.000 worden gereserveerd. "Het spreekt dan ook voor zich dat ons er alles aan is gelegen om ze goed te beveiligen. We krijgen een bepaald budget van het ministerie beschikbaar gesteld om de verkeersveiligheid te bevorderen en moeten daar zorgvuldig mee omgaan", zegt woordvoerder Menno de Haan van de Haarlemmermeer.

Overigens zijn niet alle palen langs de wegen voorzien van een camera. Normaal gesproken wordt daarmee gerouleerd zodat een automobilist nooit weet waar hij wel of niet geflitst kan worden.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 26 juli 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.