De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
vr 19 juli 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Tournieuws 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Zomerhoroscoop 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Winst van Sligro stijgt
in eerste halfjaar met 35%

Van een onzer verslaggevers

   
 

VEGHEL - Groothandelsbedrijf Sligro heeft een sterk halfjaar achter de rug. De winst steeg met 35,6% tot €13,0 miljoen. De omzet liet een toename zien met 8,4% tot €602,2 miljoen. Op de beurs gaat het ook goed met Sligro. De koers van het bedrijf steeg in de eerste zes maanden met ruim 22%. De toonaangevende AEX-index daalde in deze periode met 12%.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 18kb)
Op Beursplein 5 is de omzet in aandelen Sligro het afgelopen halfjaar met zo'n 60% toegenomen.
Autonoom steeg de omzet met 5%. Over heel 2002 zal de omzet naar verwachting met 4 à 5% stijgen. De totale jaaromzet zal naar schatting van Sligro-directie met 11% toenemen met €1,3 miljard. De winst zal over het hele jaar met 30 à 35% stijgen. Het bedrijf heeft als doelstelling de winst jaarlijks met 10% te laten stijgen. Dat is de afgelopen vijf jaar met 18% ruim gehaald.

In die voorspelling is rekening gehouden met een eenmalige voorziening van €5 miljoen die Sligro neemt als gevolg van een pré-pensioenlast. "Een zuiver boekhoudkundige aangelegenheid", aldus financieel directeur Huub van Rozendaal. "Het heeft allemaal te maken met veranderende internationale boekhoudmethodes. Onze verplichting ten aanzien van pré-pensioenrechten van werknemers, die geldt tussen 62 en 65 jaar, wordt eenmalig een stuk hoger."

Op de beurs is de belangstelling voor het aandeel Sligro het afgelopen halfjaar duidelijk toegenomen. De handel op Beursplein 5 steeg met zo'n 60%. De koers steeg met 22,1% tot €42,75. In de afgelopen twaalf maanden kwam er zelfs 50% bij. Dat geeft het bedrijf een marktkapitalisatie die hoger is dan menig midkap-fonds. Het resulteerde erin dat Sligro vanaf begin deze maand meetelt in de Next 150-index van Euronext. "We doen het daar heel goed", aldus financieel directeur Huub van Rozendaal. "In die index zijn we met stip op nummer 75 binnengekomen."

Sligro is actief met twee verschillende activiteiten: groothandels en supermarkten. "We richten ons ruwweg op de totale Nederlandse markt van de etende en drinkende mens. Het maakt ons niet uit waar we groeien", aldus Van Rozendaal.

Tweederde van de omzet is afkomstig uit de groothandelsdivisie. Het heeft een zo goed als landelijke spreiding. Alleen Noord-Holland blijft een probleemgeval. Al jaren. In zowel Haarlem als Amsterdam heeft Sligro nog steeds geen vestiging. Het Brabantse bedrijf dacht een mooie toekomst in de Noord-Hollandse hoofdstad, maar wordt tegengewerkt door de lokale overheid. Het bedrijf heeft een lokatie op het oog, maar heeft een geschil over de bestemmingsvergunning. In Amsterdam lukt het Sligro al jaren niet om een geschikte lokatie te vinden. "Maar misschien lukt het ons ooit om er door middel van een overname te komen", suggereert de financieel directeur.

De rest van Sligro's omzet wordt geboekt met de divisie supermarkten. Sligro heeft filialen in een breed gebied dat ligt van Groningen tot Zeeland. Het Brabantse groothandelsbedrijf zit vooral in dorpen en kleine stadjes, vaak als enige supermarkt. De supers opereren onder de namen Em-Té, Meermarkt, Golff en Attent.

Sligro heeft daarmee inmiddels een respectabel aantal van 310 vestigingen. Van Rozendaal ziet er geen heil in om daar één grote, bijna landelijke keten van te maken. "Eén van onze concurrenten heeft bewezen dat dat niet succesvol hoeft te werken. Een supermarkt runnen is lokale business."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


vr 19 juli 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.