De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 9 juli 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Tournieuws 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Zomerhoroscoop 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
BINNENLAND ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  Voorlopig geen nota's
voor NUON-klanten

   
 

door Jenny van der Zijden LEIDEN - De factureringadministratie bij energiegigant NUON is nog steeds een chaos. Dit stelt de consumentenbond die dagelijks een stroom klachten over het bedrijf te verwerken krijgt.

Veel NUON-klanten trekken aan de bel omdat zij door fouten in het factureringssysteem de komende tijd geen nota's voor energiekosten zullen ontvangen. De bedragen worden opgespaard en zullen 'te zijner tijd' als totaalbedrag door de gedupeerden moeten worden opgehoest. Dit heeft het energiebedrijf de afgelopen week aan ruim 8000 klanten in Noord- en Zuid-Holland, Flevoland, Friesland en Gelderland per brief medegedeeld.

Volgens NUON-woordvoerder Sander Simons is niet bekend hoelang de problemen nog gaan aanhouden. De fouten, zouden net als alle andere missers, zijn ontstaan doordat zeven automatiseringssystemen gecombineerd zijn tot een systeem. ,,Daarom is niet precies bekend hoeveel deze gedupeerden per maand moeten betalen", zegt Simons. ,,Om onjuiste factureringen te voorkomen is besloten tijdelijk geen termijnbedragen in rekening te brengen. Openstaande bedragen worden op een later tijdstip verrekend.'' De levering van energie loopt volgens de zegsman deze periode gewoon door.

Simons: ,,Wij hopen dat onze klanten het bedrag achter de hand houden. Zij zijn gewaarschuwd. Mochten zich echter toch problemen voordoen dan zullen wij daar uiteraard coulant mee omgaan. Het is tenslotte onze fout.''

In januari van dit jaar kregen al ruim 27.000 klanten in Noord- en Zuid-Holland een verkeerde eindafrekening toegestuurd en wachtten duizenden mensen maanden op geld dat zij het jaar daarvoor te veel hadden betaald voor stroom en gas. De bedragen varieerden van enkele honderden tot duizenden guldens per klant. Ook werden 20.000 bedrijven slachtoffer van het automatiseringsdrama.

Na publicaties in deze krant werd de redactie overspoeld met klachten van NUON-klanten over foute afrekeningen, gigantische naheffingen en de belabberde serviceverlening. De klachtenregen was zo enorm dat directeur klantenservice van NUON Max Kreleger vertelde er 'doodziek' van te worden. ,,Wij bieden daarom onze welgemeende excuses aan en zullen maatregelen treffen om onze klanten voor nog meer onheil te behoeden. Wij hebben ons lesje geleerd", aldus de directeur in februari van dit jaar. Een woordvoerder liet gisteren weten dat Kreleger niet persoonlijk op de nieuwe problemen wilde ingaan.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 9 juli 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.