De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
ma 1 juli 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Zomerhoroscoop 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Hollands glorie bij aanleg
van 'Palmeilanden' Dubai

   
 

DUBAI - De Nederlandse waterbouwer en offshore-aannemer Van Oord ACZ uit Gorinchem werkt aan wat in de Golfstaat Dubai zonder schroom het achtste wereldwonder wordt genoemd: twee reusachtige eilanden in de vorm van een palmboom die zelfs vanaf de maan zichtbaar zijn. De 'Palmeilanden' worden de grootste kunstmatig aangelegde eilanden ter wereld. Nederlandse bedrijven zijn goed vertegenwoordigd bij de aanleg van Palm Island. Van Oord heeft de hulp ingeroepen van baggeraar Ballast Ham. En Boskalis-dochter Archirodon legt de beschermdam rond het eiland aan.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (512x254, 18kb)
Villa's worden er gebouwd op de Palmeilanden bij Dubai, een vakantiepark voor miljonairs.
Het prestigieuze project met de simpele naam 'The Palm' moet Dubai nog aantrekkelijker maken voor de toerist met de goedgevulde portemonnee en investeerders die een droomhuis zoeken in een land waar de zon bijna altijd schijnt. De 'Palmbomen' worden volgebouwd met luxe villa's met privé-strand voor de deur met als goedkoopste prijskaartje een half miljoen dollar, hotels in de hogere klasse, restaurants, chique winkelcentra, een zeeaquarium en jachthavens.

"Overal elders zou het een ambitieuze droom blijven, maar in Dubai wordt het werkelijkheid", staat er zonder schroom in de brochure van het project te lezen. Een kern van waarheid zit daar wel in, want in Dubai wordt hard gewerkt om het staatje een internationale topper op het gebied van toerisme en een centrum voor conferenties te maken. Waar nog geen veertig jaar geleden, vóór de vondst van olie, in Dubai nomaden een slaperig bestaan hadden, is nu een bruisende metropool ontstaan met indrukwekkende wolkenkrabbers. Hoogtepunt tot nu toe is het Burj al-Arab hotel, het enige zevensterrenhotel ter wereld, dat werd gebouwd in de vorm van het opbollende zeil van een dhow, het traditionele koopvaardijschip uit de Golf. Het Burj al-Arab is het hoogste hotel ter wereld en geldt als hét symbool van Dubai, dat nu waarschijnlijk door de Palmeilanden zal worden overvleugeld. Van Oord werkt aan de aanleg van het eerste eiland, dat ter hoogte van het Jumeirah strand op 25 kilometer afstand van het centrum van Dubai uit zee moet verrijzen. Naast het Palm Jumeirah wordt een tweede eiland, Palm Jebel Ali, vijftien kilometer zuidelijker, gecreëerd. De afmetingen en de specifieke vorm van het project maken duidelijk dat het hier niet om een standaardorder voor de Nederlanders gaat. Het Palmeiland zal bestaan uit een stam, een kroon met zeventien schiereilanden als palmbladeren omgeven door een sikkelvormig barrièrerif van zo'n elf kilometer lengte. De stam wordt zo'n 4,5 kilometer lang en de diameter van de palmbladeren krijgt ongeveer dezelfde lengte. Geschat wordt dat 80 miljoen kubieke meter zand en rotsen nodig zijn voor elk eiland. De kosten voor de eerste fase worden per 'palm' op $1,5 miljard geschat. Dit betreft dan het aanleggen van het land en de infrastructuur op het eiland zoals wegen. Wat de kosten zullen zijn voor de aanleg van de hotels en de villa's wordt in een later stadium bekendgemaakt, maar het zal gelet op de protserige uitvoering van de villa's, die in 28 verschillende bouwstijlen van Scandinavisch tot Arabisch verkrijgbaar zijn, ook om een vermogen gaan.

Het megalomane project stuitte zelfs in Dubai op kritiek. Men vroeg zich af of het project inderdaad een grote schare toeristen zal trekken en of investeerders werkelijk op zoiets zaten te wachten. Men een minzame glimlach vertelt de managing director van het project, Saif Sultan al Shamsi, dat het eerste eiland binnen een week was uitverkocht, waarna besloten werd om nog maar een 'palmpje' te bouwen. Het eerste eiland krijgt vooral een residentieel karakter, het tweede wordt meer een pretpark. Inwoners van de Verenigde Arabische Emiraten kunnen hun villa kopen, voor buitenlanders geldt een leasecontract van honderd jaar.

Volgens de directeur van het departement voor Toerisme van Dubai, Khalid A. bin Sulayem, zijn er vooraf uitgebreide haalbaarheidsstudies gedaan en zijn de eilanden pure noodzaak. Er is nog nauwelijks vrij strand beschikbaar voor hoteluitbreidingen in Dubai en met ieder eiland wordt een extra kustlijn van 60 kilometer aangelegd met een fijn zandstrand.

Dubai beseft dat het van alle zeven emiraten over de geringste olievoorraden beschikt en gokt daarom op het toerisme, dat nu al 12% van het Bruto Nationaal Product genereert.

Van Oord ACZ, een 50 jaar oud familiebedrijf dat zich waterbouwers in hart en nieren noemt, zet haar middenklasse sleephopperzuigers en slijkopzuigers in om de enorme zandvoorraden ter plekke te krijgen. Het bedrijf kreeg de order van $140 miljoen onder meer dankzij de oplossing die het bood voor het aanleggen van een nieuw toegangskanaal naar de haven van Dubai en een voorstel om het gebaggerde materiaal te gebruiken bij de aanleg van het Palm Jumeirah. Ook heeft het een oplossing geboden voor de bouw van het barrièrerif en is er met computeranimaties een uitgebreide studie gedaan naar de uitvoeringsaspecten van de opspuitwerkzaamheden, waardoor de zandverliezen zoveel mogelijk worden beperkt.

Saif Sultan al Shamsi is tot nu toe zeer tevreden met de Nederlandse inbreng. Trots toont hij een satellietfoto waarop de contouren van het eiland, dat nu nog grotendeels onder water ligt, al zichtbaar zijn. Als eind 2003 het eiland volgens schema op tijd klaar zal zijn, is dat zeker ook een verdienste van 'the Dutch'. De Arabieren hebben dan nog drie jaar de tijd om hun dure wereldwonder te voltooien.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


ma 1 juli 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.