De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
ma 1 juli 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Zomerhoroscoop 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Ontwerper 'juwelenkistje'
zegt vaarwel tegen Philips

   
 

EINDHOVEN - Zijn werk is in vrijwel elk huis op aarde te vinden. Topontwerper Peter Doodson gaat vandaag met pensioen bij Philips, na een loopbaan van bijna 33 jaar waarin hij onder andere het cd-doosje heeft ontworpen. De afgelopen twee decennia zijn miljarden exemplaren van dit plastic doosje, dat in de muziekindustrie liefkozend 'het juwelenkistje' wordt genoemd, over de toonbank gegaan.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 11kb)
PETER DOODSON ...cd-doosje wereldwijd succes ...
In het trendy ingerichte Eindhovense kantoor van Philips Design, de ontwerpafdeling van het elektronicaconcern, vertelt Doodson dat het begin jaren tachtig helemaal niet de bedoeling was dat cd's in plastic doosjes verpakt zouden worden. "Aanvankelijk bestond de gedachte om de schijfjes als een soort luxe product in houten kistjes te stoppen. Men had op dat moment nog geen idee op welke schaal de cd uiteindelijk geproduceerd zou worden."

Hoewel ook de mogelijkheid bestond om de compact disc net als de langspeelplaat in karton te verpakken, ging de grote voorkeur van de Philips-ontwerper uit naar plastic. "Het gebruik van transparant plastic benadrukt de hightech-kwaliteit van de cd."

Met zijn ontwerp van het plastic cd-doosje ging Doodson fors over de opgegeven kostprijs van 15 cent per stuk heen. Doordat de kostprijs hiervan ruim een gulden bedroeg, ontstond er veel discussie tussen de uitvinders van de cd (Philips en Sony) en de platenmaatschappijen.

Uiteindelijk hakte de latere Philips-president Jan Timmer de knoop door in het voordeel van Doodsons ontwerp. "Natuurlijk, zó moeten we het doen", zei Timmer op zijn bekende bastoon in de zomer van 1982, toen hij nog net niet de hoogste baas was van Philips-muziekdochter Polygram. In de maanden nadat de cd in massaproductie was genomen, bracht Doodson een aantal aanpassingen in zijn oorspronkelijke ontwerp aan. Zo zorgde hij voor gleufjes die het makkelijker maakten om het cd-doosje te openen. Ook kwamen er ribbeltjes op de bovenkant van het 'juwelenkistje'. "In cd-winkels zorgen de ribbeltjes voor een mooie glittering als er licht op gericht is."

Hoewel sommige muziekliefhebbers klagen dat het plastic doosje gemakkelijk breekt, is er nooit een ander ontwerp voor in de plaats gekomen. Doordat Philips aan iedereen gratis heeft toegestaan het ontwerp van Doodson te gebruiken, zijn er vele miljarden van geproduceerd. "De pogingen om met andere ontwerpen te komen, zijn stukgelopen op de prijs. Door de massale productie van het doosje valt er niet tegen op te concurreren."

Volgens Doodson ligt de huidige kostprijs van een cd-doosje op minder dan 10 eurocent. "Inclusief inflatie is de prijs ervan dus goedkoper dan de 15 cent die ik in het begin kreeg opgedragen", zegt de Engelsman met een glimlach.

Hoewel het cd-doosje een wereldwijd succes is geworden, kijkt Doodson zelf met de meeste tevredenheid terug op de verpakking van de digitale compact cassette (dcc) die hij heeft ontworpen. Door de aangebrachte opening op het dcc-doosje is de cassette er met één hand uit te krijgen. Dit in tegenstelling tot een gewoon cassettebandje, dat normaal gesproken alleen met twee handen uit een doosje te krijgen is.

Doodson betreurt het dat zijn dcc-doosje nooit een echte kans heeft gekregen. "Toen Cor Boonstra de baas werd bij Philips, heeft hij een punt gezet achter de dcc-technologie. Dat vond ik jammer."

Het uiterlijk en de verpakking van Philips-producten is volgens Doodson altijd belangrijk geweest. Toch heeft hij het belang hiervan vooral de laatste jaren zien toenemen. "Als ontwerpafdeling worden we tegenwoordig al vanaf het begin bij nieuwe producten betrokken. Vroeger werden we soms pas ingeschakeld als het product al klaar was. Dat zou nu ondenkbaar zijn."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


ma 1 juli 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.