De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
wo 26 juni 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Zomerhoroscoop 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Unilever wil met 'warmere
ijsjes' verkoop opkrikken

Van een onzer verslaggevers

   
 

AMSTERDAM - Voeding- en zeepgigant Unilever wil minder afhankelijk zijn van het weer als het gaat om de verkoopcijfers van hun ijsproducten. Omdat niemand bij een temperatuur van tien graden onder nul trek heeft in een raketje, probeert het concern met 'warme ijsjes' de klant te verleiden ook op koude dagen te consumeren.

Unilever denkt met de introductie van een aantal nieuwe ijsjes een manier te hebben gevonden om consumenten het hele jaar door ijs te laten eten. Het concern wil dit omdat het als gevolg van het slechte voorjaarsweer met een ietwat tegenvallende omzet werd geconfronteerd.

Eén van de ijsco's die het tij moeten keren, is de zogeheten Cornetto Soft, die vers wordt getapt en een type ijs bevat dat 'romiger en warmer' is dan de klassiekers als de veertig jaar oude raket en de Magnum, de omzetkampioen van de ijsdivisie van Unilever.

Stef Gans, marketing directeur van de IgloMora Groep en onder meer verantwoordelijk voor de Nederlandse ijsdivisie van Unilever, is ervan overtuigd dat de Cornetto Soft minder weersafhankelijk is. "Ook in de lente en herfst hebben mensen trek in dit ijsje", verwacht Gans. Om aan die verwachting te voldoen is Unilever bezig met het neerzetten van 100.000 Cornetto-Soft machines in heel Europa. Een grootscheepse reclamecampagne moet de klant bewust maken van het bestaan van het warme ijsje.

Een ander product dat consumenten het hele jaar door naar ijs moet doen verlangen, is het zogenaamde 'Hertog zuivel zacht'. "Een minder luxe dessert, en meer alledaags toetje", dreunt Gans routinematig op. "Het blijft een verwentoetje, maar het hoeft niet alleen maar met de kerst te worden gegeten, wanneer onze toetjes werkelijk niet aan te slepen zijn." Ook voor deze specialiteit pakt Unilever flink uit met reclamespotjes die de klant moeten bewegen het toetje eens te proberen.

Volgens Gans hebben de nieuwe initiatieven van Unilever niets te maken met de overnames die de Zwitserse concurrent Nestlé de afgelopen tijd heeft gedaan. Nestlé vergrootte vorige week zijn belang in Dreyer's, de grootste ijsproducent van de VS, van 23% naar 67%.

In december vorig jaar kocht Nestlé ook al de rechten van het trendy merk Haägen-Dasz, voor $641 miljoen, en begin dit jaar werd de overname van de Duitse ijscofabrikant Schöller Holding afgerond. Hiermee hebben de Zwitsers volgens The Wall Street Journal Unilever qua ijsverkopen ingehaald.

Op het overnamevlak heeft Unilever zelf ook niet stilgezeten. In april van 2000 kocht de multinational het populaire Ben & Jerry's, de grote concurrent van Haägen Dasz, voor $326 miljoen. Voor het eind van het jaar is het de bedoeling dat de fabriek in Hellendoorn, waar nu jaarlijks 30 miljoen raketjes van de band rollen, het hippe ijs voor de Europese markt gaat maken.

Op de korte termijn heeft Unilever geen plannen om andere ijsmerken over te nemen, wil Gans wel verklappen. Net als voor de andere 400 leidende merken van Unilever geldt dat ook de ijsmerken jaarlijks tussen de 5% en 6% moeten groeien.

Met de warme ijsjes als geheime wapen hoeft een slechte zomer die doelstelling niet in de weg te staan.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 26 juni 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.