De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
za 15 juni 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   T E L E S P O R T 
SPORT ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  David tegen Goliath
   
 

LE MANS - Gijs van Lennep, als gast van Audi uitgenodigd voor de klassieke 24-uursrace van Le Mans, putte weer eens uit zijn rijke raceloopbaan. De startopstelling van de 70e editie bekijkend, waarin de drie fabriekswagens van Audi de ranglijst aanvoeren, merkte de tweevoudige winnaar van de Vingt Quatre Heures du Mans (1971 en 1976) enigszins sceptisch op: "Ach, tijdtraining. Bij Porsche mochten we destijds in de kwalificatie maar weinig rondjes rijden. Je krijgt straks 24 uur de tijd om trainingsrondjes te rijden, werd ons gezegd."

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 27kb)
Tom Coronel. (Foto: WFA FRITS VAN ELDIK)
De slijtageslag op het Circuit de la Sarthe, waarvoor reeds 340.000 kaarten zijn verkocht, wordt immers niet in de kwalificatie beslist. Dat weet ook Jan Lammers, die er vandaag voor de vijftiende keer aan de start staat. Toch was de Le Mans-winnaar van 1988 enigszins teleurgesteld dat hij de Dome-Judd van Racing slechts als vijfde snelste kwalificeerde. Een kwartier voor de tweede trainingssessie had de organisatie zijn snelste tijd afgenomen, omdat het benzinemonster uit de tankinstallatie verschilde van dat uit de benzinetank van de auto. Het was maar een kleine onregelmatigheid, die wellicht te verklaren valt uit het vermoeden dat er in de benzinetank nog wat restanten van de brandstof zaten die in het FIA sportscarkampioenschap wordt gebruikt. Op Le Mans levert de organisatie de brandstof.

Het was een lichte tegenslag die Lammers als kopman van Racing for Holland herstelde met een alsnog vijfde tijd, achter de drie Audi's, maar ook de Franse Dallara-Judd. "Commercieel was het dan ook jammer dat we niet tweede of derde op de grid staan, omdat Dallara ook met Judd-motor rijdt", vertelde Lammers, die samen rijdt met Val Hillebrand en Tom Coronel. Voor het overige is de stemming bij de enige, volbloed Nederlandse equipe uitstekend. De teamgeest is er dus prima, wat bijvoorbeeld tot uiting kwam in de plagerige opmerking van Lammers aan het adres van Coronel dat zijn naam op de teamkleding niet klopte. Op diens polo staat per abuis Tom Corornel afgedrukt. "Zie je wel dat je geen bekende coureur bent. Anders hadden ze je naam wel juist geschreven", jende Lammers. Zijn teamgenoot kon er om lachen.

Behalve de gein is het Racing for Holland ook realist. Hoewel veel beter voorbereid en georganiseerd dan vorig jaar, toen het Dome-project amper tweeëneenhalve maand bestond, zullen zij als David tegen Goliath moeten strijden. Audi, Cadillac en Bentley hebben kapitalen uitgegeven om de Franse klassieker te winnen, waar Racing for Holland met z'n blokjesformule de eindjes aan elkaar probeert te knopen.

Coronel besefte daarom: "De Audi's zijn hier oppermachtig. Wij zullen het van een gelukje moeten hebben om hen te kunnen bedreigen. We zijn lichtelijk concurrent, al waren ze bij Audi toch wel wat geschrokken toen Jan in de eerste tijdsessie (woensdagavond jl.) de snelste tijd klokte." Ook Lammers meende: "Het is een cliché om te zeggen dat als je niet aankomt je ook nergens over hoeft te praten. Je kunt er op een gegeven moment uitliggen, of dat nu na de eerste ronde is of na twaalf uur racen." Desondanks sprak hij hoopvol: "Maar stel je dat je op de derde plaats komt te liggen, dan zit je toch vol op het vinkentouw. Dan hoeft er maar wát te gebeuren of je rijdt naar het podium."

Die illusie heeft Mike Hezemans niet. Met zijn nagenoeg standaard Carsport Holland Chrysler Viper zal hij de prototypes (LMP-klasse) geen partij kunnen bieden. Zijn grootste concurrenten bevinden zich dan ook in de GT-klasse. "In het FIA GT-kampioenschap zijn wij de hoofdmoot van het programma. Op Le Mans spelen we op het tweede plan mee en de GT3's zelfs op het derde plan."

Startopstelling topteams: 1. Capello-Herbert-Pescatori (Ita/GBr/Ita) Audi R8 3.29,905 (gem. 234,106 km/uur), 2. Biela-Kristensen-Pirro (Dui/Den/Ita) Audi R8 3.30,219, 3. Krumm-Peter-Werner (Dui/Oos/Dui) Audi R8 3.30,801, 4. Sarrazin-Montagny-Minassian (Fra/Spa/Fra) Dallara-Judd 3.31,828, 5. Lammers-Hillebrand-Coronel (Ned) Dome-Judd 3.32,734 (230,993 km/u), 31. Hezemans-Kumpen-Matteuzzi (Ned/Bel/Ita) Chrysler Viper 3.57,960 (206,505 km/u), 49. Kox-Hugenholtz-Simon (Ned/Ned/Dui) Spyker C8 4.19.969 (189,023 km/u).




 

zoek naar gerelateerde artikelen


za 15 juni 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.