De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
za 15 juni 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
BINNENLAND ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  NS kiest voor metrosysteem
   
 

door Jeroen Hendriks en Dominique Weesie DEN HAAG - Het vertrouwde spoorboekje gaat verdwijnen. In plaats daarvan kiezen de Nederlandse Spoorwegen voor een "simpel systeem" waarbij, net als bij de metro, iedere tien minuten een trein komt. Dat blijkt uit het nog vertrouwelijke rapport 'Sprong naar de Toekomst', opgesteld door het ministerie van Verkeer en Waterstaat, NS en alle andere organisaties die bij het railvervoer zijn betrokken.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (284x426, 20kb)
Het vertrouwde spoorboekje gaat verdwijnen. (Foto: ANP)
Overwogen wordt het bestaande spoornet op te delen in twaalf metrolijnen. Tussen de grote steden blijven directe verbindingen bestaan, elders in het land zal vaker moeten worden overgestapt. Toch zal de gemiddelde reistijd korter worden.

Treinen wachten niet meer op elkaar om mensen te laten overstappen. Maar omdat er alweer snel een nieuwe trein komt, zijn reizigers toch minder tijd kwijt met hun overstap.

In de komende jaren volgt een eerste experiment. Als dit succesvol uitpakt zal het metrosysteem op het spoor zo snel mogelijk landelijk worden doorgevoerd.

De spoorsector heeft de handen ineengeslagen om het hoofd te kunnen bieden aan de explosieve groei van het aantal reizigers de komende jaren.

Zo verwacht de sector dat het reizigersaantal tot 2020 landelijk met 70 procent zal toenemen en in de randstad zelfs verdubbelt.

In de huidige situatie op het spoor leidt meer treinverkeer tot steeds meer vertragingen. Sterke groei van het aantal reizigers, een tekort aan treinen en de slechte infrastructuur dreigen het spoorsysteem op korte termijn zelfs volledig te ontwrichten.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (400x518, 47kb)

Het probleem zou opgelost kunnen worden met een grootschalige spooruitbreiding, maar dat is buitensporig duur en vergt te veel tijd. Gekozen is daarom voor een betere benutting van de bestaande infrastructuur. Hiervoor moet de betrouwbaarheid van rail en materieel drastisch worden verbeterd. Dat is een noodzakelijke voorwaarde om meer treinen over hetzelfde spoor te laten rijden.

Zowel het materieel als de infrastructuur moet storingsarm worden. Daardoor zal het accent worden gelegd op preventief onderhoud, in plaats van pas in actie te komen wanneer iets kapot is gegaan.

Om olievlekwerking, waarbij de ene vertraging de andere uitlokt, tegen te gaan wordt het spoorsysteem sterk vereenvoudigd. Zo blijven twaalf 'conflictvrije corridors' over: kleine metronetwerkjes die los van elkaar opereren.

Tevens worden de treinfrequenties fors worden verhoogd, waardoor de wachttijden afnemen. Reizigers kunnen per uur kiezen uit zes stoptreinen en zes sneltreinen. Ofwel: elke tien minuten een trein, zowel voor de korte- als voor lange-afstandsreizigers.

Volgens alle betrokkenen in de spoorsector is dit de beste manier om het product voor alle reizigers aantrekkelijker te maken. De verwachting is dat het aandeel van de trein hiermee in de ochtendspits zal toenemen van 25 naar 35 procent.

Voor een succesvolle introductie van het metrosysteem is op korte termijn (2003-2006) 1,8 miljard euro nodig.

In totaal worden de kosten voor invoering geraamd op tussen 13 en 19 miljard euro over een periode tot 2020. Daarmee kunnen knelpunten op het bestaande net worden opgelost en nieuwe stations worden gebouwd voor de ontsluiting van nieuwe woonwijken.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


za 15 juni 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.