De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
di 11 juni 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Spaanse hotelgroep NH
zoekt hoge noorden op

Van een onzer verslaggevers

   
 

MADRID - De Spaanse hotelketen NH (Navarra Hoteles) bouwt in rap tempo 29 hotels in Nederland om tot NH Hotels. Het past in het streven om álle meer dan 34.000 NH-kamers in 18 landen dezelfde 'look and feel' te geven. Elke gast, waar ook ter wereld, moet er over drie jaar van op aan kunnen dat de kwaliteit en service uit thuisland Spanje ook elders aangetroffen kunnen worden, tot aan de inhoud van de minibar toe. Maar dat Heinekens alcoholvrije biertje Buckler daarmee aan een nieuw leven begint in Nederland, is nadrukkelijk niet gezegd.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 25kb)
Een luxe suite in hotel Krasnapolsky, het Nederlandse pronkstuk van de Spaanse hotelgroep NH. (Foto: ANP)
Voor iedereen die de geschiedenis Buckler kent, is het een vreemde gewaarwording. Is het alcoholvrije biertje van Heineken in Nederland in geen velden of wegen meer te bekennen (nadat cabaretier Youp van 't Hek het uitkotste), in Spanje kun je geen minibar opentrekken of je komt het tegen. In de minibars van NH wel te verstaan: daar zit Buckler standaard in het pakket, samen met het alcoholhoudende pils van Heineken.

Nu NH druk doende is met de standaardisering van de dienstverlening - al is het alleen maar om te kunnen profiteren van de toegenomen inkoopkracht - zou je verwachten dat Buckler via de achterdeur tóch weer de Nederlandse markt betreedt. Niets is minder waar, leert navraag in Madrid. Gelukkig voor NH heeft Heineken ook Amstel Malt in het pakket. "NH heeft een snelle groei achter de rug", vertelt bestuursvoorzitter Gabriele Burgio van NH in zijn kantoor in Madrid. Na de fusie met het Nederlandse Krasnapolsky - die eigenlijk een overname was - werd in februari van dit jaar de Duitse keten Astron aangekocht.

Met 238 hotels en 34.179 kamers is NH nu de derde keten van zakenhotels in stedelijke gebieden in Europa. En de honger is nog niet gestild, stelt Burgio, van oorsprong Italiaan.

NH zoekt nadrukkelijk naar acquisitiemogelijkheden in Scandinavië, Groot-Brittannië, Frankrijk en Italië, maar de kandidaten staan nog niet in de rij. "NH heeft moeite om het management van andere ketens te overtuigen van de zin van haar pan-Europese strategie", verklaart hoofd strategische ontwikkeling Thomas Bas van NH de terughoudendheid van concurrenten. Cultuurverschillen bemoeilijken ook vaak het proces en niet zelden zijn hotelketens in handen van families, zegt financieel directeur Roberto Chollet Ibarra. Zo heeft NH in Italië een 20%-belang in Jolly, met 40 hotels in 'de laars', vijf in Europa en één in de VS 'dé toonaangevende Italiaanse hotelgroep'. De meerderheid van de aandelen is in handen van de 70-jarige oprichter en die peinst er nog niet over om te verkopen.

"Tussen nu en een jaar zie ik het er wel van komen", zegt NH-bestuurder Bas. Wanneer zich mogelijkheden voordoen in Scandinavië, Groot-Brittannië en Frankrijk, kan hij niet met zekerheid zeggen, net zo min als Burgio en Chollet. Geld voor overnames heeft NH wel, zegt de laatste. En anders kunnen altijd weer hotels worden verkocht en teruggehuurd, een zogenoemde sale & leasebackconstructie die NH ook gebruikte bij de overname van het Duitse Astron.

Van doorslaggevend belang bij nieuwe aankopen zijn 'financiële criteria' en niet geografische, aldus Bas. "Onze maatstaf is een rendement op geïnvesteerd vermogen van twaalf à vijftien procent. We laten ons niet leiden door de aantrekkelijkheid van een hotelgevel," weet Bas.

In Nederland - waar de hotelketen aan Euronext Amsterdam een tweede notering heeft - wordt NH door beleggers beschouwd als buitenlands fonds. Daardoor is de zichtbaarheid van de onderneming relatief laag, erkent het bestuurslid. Voor hem als Nederlander is dat geen probleem, maar: "hier zeggen mensen wel eens: moet je die tweede notering nu wel in stand houden."

Ja, is op die vraag het antwoord, vindt ook bestuursvoorzitter Burgio. "We hebben een morele verplichting naar de beurs en naar beleggers. Dertig procent van onze omzet wordt ook nog in Nederland geboekt." Van Chollet hoeft het allemaal niet zo nodig: de omzetten in het aandeel in Amsterdam zijn laag en beleggers die de beste prijs willen zijn beter af in Madrid. Van het doorhalen van de notering aan Euronext is echter ook volgens Chollet nog geen sprake.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


di 11 juni 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.