De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
ma 10 juni 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Lezerservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   T E L E S P O R T 
SPORT ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  Michael Schumacher rijdt in Canadanaar zesde zege van het seizoen toe
Record in het vizier
   
 

MONTREAL - Slechts onverhoopt onheil kan Michael Schumacher nog van zijn vijfde wereldtitel in de Formule 1 afhouden. Niemand twijfelt er meer aan dat de Duitser in de voetsporen van de legendarische Juan Manuel Fangio zal treden, die op dit moment nog het recordaantal wereldkampioenschappen op zijn naam heeft staan. In de Grand Prix van Canada was 'Schumi' met zijn Ferrari opnieuw ongenaakbaar, hij heeft dit seizoen nu al zes van de acht races gewonnen. Het was bovendien Ferrari's 150e GP-zege.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 22kb)
Juan Pablo Montoya lijkt vanaf pole-position goede zaken te doen in de openingsfase van de Canadese GP, maar zal zijn koppositie al snel inleveren bij Rubens Barrichello. (Foto: AP)
Wat kan er voor hem nog mis gaan in de wetenschap dat de race in Canada Schumacher vanwege zijn rijstijl eigenlijk niet zo ligt! Van teamgenoot Rubens Barrichello heeft de Duitser niets te duchten, nadat de Braziliaan zijn ziel aan Ferrari verkocht, wat een spandoek langs het sfeervolle Circuit Gilles Villeneuve nog eens pijnlijk benadrukte: 'Rubens, you can beat Michael, if Ferrari let you'.

Hoewel het seizoen nog niet eens halverwege is, lijkt ook de Formule 1-concurrentie zich al te hebben neergelegd bij de suprematie van Schumacher. Broer Ralf van het Williams/BMW-team maakt zich in ieder geval geen illusies meer. "De Ferrari is zoveel beter dan de rest in de pitsstraat dat ik me niet kan voorstellen dat Michael de titel nog kan verspelen. We blijven het proberen en misschien als zij (Ferrari) problemen hebben dat we dan een klein kansje maken", erkende hij, nadat hij puntloos bleef vanwege een onnodig lange pitstop omdat de tankinstallatie dienst weigerde.

De vorige race door Monte Carlo was zo'n buitenkansje waar David Coulthard zijn McLaren-Mercedes foutloos over het smalle stratencircuit stuurde. De razendsnelle piste op het Île Notre-Dame van Montreal, waar een topsnelheid van 337,5 km/u werd gemeten, was eveneens zo'n gelegenheid om het Ferrari lastig te maken. Op het fraai gesitueerde circuit wordt 55 procent van de afstand vol gas gegeven. De teller staat er dan ook op 18.000 en bij sommigen zelfs op 19.000 toeren per minuut.

Bovendien bleek Michelin in de competitie met Bridgestone een uitstekende band te kunnen fabriceren voor de Canadese Grand Prix. Vorig jaar won Ralf Schumacher er met het Franse rubber en tijdens de kwalificatie van zaterdag wist diens teamgenoot Juan Pablo Montoya de pole-position te veroveren in een nog nooit eerder geklokte tijd. Tyres, pneu's of gewoon banden, alles draait daar om. Geen coureur kon je spreken of hij had het over dat zwarte goud, hoewel uiteindelijk koploper Montoya de dupe werd van een opgeblazen BMW-motor.

De Nederlander Kees van der Grint, die namens Bridgestone vooral samenwerkt met speerpuntteam Ferrari, zag dat daarom iets genuanceerder. "Vorig jaar hadden we in Montreal een waardeloze band, om het maar even grof te zeggen. Doordat alles hier in een rechte lijn gebeurt, snelheid, remmen en acceleratie, moet je je band daarop zien af te stemmen. De hitte in de band neemt door dat afremmen en accelereren enorm toe, met kans op blaren, zoals vorig jaar. Je kunt ook niet een te zachte band maken, omdat er op dit circuit veel grip is. Ik vind dat te veel rijders alleen maar over de banden praten alsof die alles doorslaggevend zijn. Daarmee doen ze zichzelf ook tekort. Rory Byrne (ontwerper van de F2002) en de rijders verdienen evenveel krediet."

"We maken dezelfde band voor BAR en toch komen zij er niet aan. Kijk ook naar de verschillen tussen de rijders van Minardi en Arrows. Het is veel makkelijker over banden te praten dan over de motor. De band is het enige aan een wagen dat een team niet zelf maakt en kan controleren. Politiek gezien vallen de coureurs zich ook geen buil, want Coulthard zul je niet over de motor horen omdat die firma zijn salaris betaalt", klonk Van der Grint sceptisch.

Een ding is zeker, volgens Mark Webber van het Minardi-team, dat traditioneel weer de laatste startrij bezette: "Michael (Schumacher) zal nooit met een Minardi kunnen winnen. Uitgesloten. Hij is een ontzettend goede rijder, de beste ter wereld, maar hij heeft ook een ontzettend goede wagen onder zijn gat", wist de Australiër zeker.

Schumacher, die in tegenstelling tot de Williams-coureurs van een één-stop-strategie uitging, zal dat niet ontkennen. Toch zette hij dit keer het testteam van Ferrari in de schijnwerpers, want het succes van Ferrari en Bridgestone dat zich revancheerde voor vorig jaar, kwam natuurlijk niet uit de lucht vallen.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


ma 10 juni 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.