De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
do 6 juni 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   T E L E S P O R T 
SPORT ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  TT-voorzitter Jos Vaessen klopt op deur van overheid
   
 

ASSEN - Heel even leek het alsof in Assen de noodklok werd geluid, maar dat misverstand wilde Jos Vaessen, voorzitter van de Stichting Circuit van Drenthe, direct even de wereld uit helpen. Zijn terloopse opmerking, gemaakt tijdens de persconferentie van de Gauloises Dutch TT, over het uitblijven van politieke (financiële) steun voor niet-olympische sporten, was zeker geen noodkreet. "Ik deed die uitspraak slechts uit voorzorg, niet uit echte zorg", aldus Vaessen. "En ik hoop natuurlijk dat we ons in de nabije toekomst ook geen zorgen hoeven te gaan maken. Maar toch..."

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 13kb)
Jos Vaessen (Foto: Dijkstra b.v.)
Vaessen sprak zijn woorden op het circuit van Drenthe, waar op zaterdag 29 juni de 72e editie van de TT van Assen wordt verreden op een circuit waaraan de afgelopen jaren voor vele miljoenen euro's is verspijkerd. Bouwfase 3 werd eind april, net op tijd voor het nieuwe wegraceseizoen, voltooid met als resultaat een van de mooiste GP-circuits die de wegracers jaarlijks tijdens hun WK-cyclus aandoen. "Het wordt in Nederland steeds moeilijker om een sportevenement op wereldniveau zonder financiële steun van de overheid te organiseren, maar met de Gauloises Dutch TT lukt het nog steeds", aldus Vaessen. "Mij bekruipt echter het gevoel dat vanuit de Nederlandse politiek uitsluitend oog is voor de olympische sporten. Waar blijft de ondersteuning voor niet-olympische sporten, zoals de motorsport? En er wordt wel geld vrijgemaakt om internationale topevenementen naar Nederland te halen, maar ik hoor de politiek met geen woord reppen over het behoud van de topevenementen die we al in Nederland hebben."

Nogmaals benadrukt de TT-voorzitter dat zijn woorden in geen enkel opzicht een verontrustende ondertoon hebben. "De Dutch TT is financieel gezond, daar wil ik geen twijfel over laten bestaan. Maar de in Nederland wijdverbreide gedachte dat 'de mannen van Assen op een goudkist zitten', is nu toch echt achterhaald. Ons kapitaal staat niet meer op de bank, dat hebben we geïnvesteerd in een prachtig circuit."

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 14kb)
De 14-jarige Nederlandse coureur met een Spaanse licentie, Branko Srdanov, vliegt uit de Geert Timmerbocht om te bewijzen dat het nieuwe circuit niet alleen mooier is geworden, maar zeker ook spectaculairder.
De eerste beloning voor de vele investeringen lijkt Assen inmiddels binnen te hebben, in de vorm van een nieuw contract, dat de Drentse hoofdstad tot en met 2011 verzekert van een Grand Prix. Vaessen: "Het lopende contract met Dorna (het Spaanse bureau dat alle rechten van onder meer de wegrace-GP's bezit, red.) eindigt in 2006, maar de intentie om de samenwerking te verlengen, is heel duidelijk uitgesproken. Wel zal Assen daarvoor dieper in de buidel moeten tasten dan ooit - de stijging zal tussen de €500.000 en €750.000 per jaar liggen - hetgeen betekent dat ook hier de kritische grens in zicht komt. Wat ik daarmee bedoel? Dat het tijdens de TT-week niet van maandag tot en met zaterdag moet regenen, want dan komen we door de sterk verminderde kaartverkoop wel in de problemen."

Omdat het klimaat zo ongeveer het enige is dat 'de mannen van Assen' niet zelf in de hand hebben, liet Vaessen gisteren een politiek ballonnetje op over een soort 'noodfonds', dat door organisatoren van grote evenementen kan worden aangesproken als dat nodig is. "Ik praat niet alleen over de TT van Assen. Nederland heeft meer internationale topevenementen binnen de landsgrenzen en ik vraag me wel eens af of de politiek het belang van die evenementen inziet en zich realiseert dat we dergelijke evenementen nooit uit Nederland mogen laten verdwijnen."

De Dutch TT staat voorlopig in ieder geval als een huis op de GP-kalender. Vaessen: "Wij zijn de eerste organisatie die van Dorna een contract voor de periode 2007-2011 krijgt voorgelegd. Dat is echt geen toeval, een wereldtitelstrijd kan niet zonder Assen. Wat Monaco is voor de Formule 1 en wat Wimbledon is voor het tennis, dat is de TT van Assen voor de wegrace-GP's. Dat weet Dorna ook en ze zullen ons echt niet voor een paar duiten meer of minder van de GP-lijst schrappen."

Zeker niet nadat de Dorna-bazen het vernieuwde circuit, 22 meter korter dan de vorige versie, en de bijbehorende accommodaties tijdens de komende TT-week van dichtbij hebben kunnen bewonderen. Het Drentse racepark kan met de mooiste en beste circuits in de wereld wedijveren, al was Vaessen in gedachten al weer nieuwe plannen aan het smeden. "Meer parkeergelegenheid dichtbij het circuit, nieuwe toiletgroepen voor het publiek en betere tribunes", lepelt hij zonder nadenken het eerste deel van een ongetwijfeld nog veel langer verlanglijstje op. Omdat regeren nu eenmaal vooruitzien is, ook in de steeds professionelere motorsport.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 6 juni 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.