UTRECHT - Vooral zakenreizigers uit het midden- en kleinbedrijf zoeken met de huidige kostenstijgingen en de gemiddeld stijgende ticketprijs in toenemende mate naar de goedkoopste reizen. De marktleider in zakenreizen, TQ3, waarin KLM een belang van 9% bezit, ziet daarin een nieuwe markt, die om meer aandacht schreeuwt.
Speciaal met dat doel heeft TQ3 gisteren zakenreizen voor de laagste prijzen gelanceerd, onder de naam TQ3 Easy, verdacht veel lonkend naar de prijsvechter EasyJet. "Maar met een luchtvaartmaatschappij hebben we niets te maken", zei algemeen-directeur Joes van Genuchten, die gisteren over 2001 op een omzet van €350,6 miljoen een operationeel resultaat van €1,3 miljoen presenteerde tegen een jaar eerder €1,4 miljoen verlies.
"Voor zakenreizen wordt onder druk van de stijgende kosten met name vanuit het midden- en kleinbedrijf, maar ook bij grotere ondernemingen, in toenemende mate om tickets van de lageprijzenmaatschappijen gevraagd. Wat de klant vraagt, bieden wij aan, ook van de 'gewone' maatschappijen door grote inkoop. Niet door een rood bankstel in de etalage te zetten in de hoop een geel bankstel te verkopen. Maar gewoon zakenreizen zonder franje voor gegarandeerd de laagste prijzen, die dan niet plotseling volgeboekt blijken te zijn", zei de reisdirecteur. TQ3 verwacht voor dit jaar zeker 50% beter resultaat door een afslankingsoperatie en grotere efficiency sinds de aanslagen in de VS.