De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
do 6 juni 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Ambitieus TPG Post zoekt
groei in krimpende markt

   
 

MILAAN - Het aantal te bezorgen brieven en pakketjes zal in ons land de komende jaren fors dalen. Om in een krimpende postmarkt toch te kunnen groeien richt TPG Post zich op het aanbieden van nieuwe producten. Daarnaast is de het voormalige staatsbedrijf druk doende voet aan de grond te krijgen in andere Europese landen. Want als de Europese postmarkt straks volledig is geliberaliseerd wil het Nederlandse postbedrijf mee kunnen spelen.

Door de opkomst van onder meer e-mail en internet liep de hoeveelheid bestelde, geadresseerde post in Nederland vorig jaar met 0,8% terug. De komende jaren zal die daling in een stroomversnelling raken, zo voorspelt Harry Koorstra, als lid van de raad van bestuur bij TPG verantwoordelijk voor de postdivisie. TPG Post rekent er op dat de postvolume over vijf tot acht jaar met 20% zal zijn geslonken. Omgerekend komt dat neer op een omzetverlies van zo'n €300 miljoen. Om het verlies aan inkomsten op te vangen ontvouwde TPG eerder een omvangrijk reorganisatieplan. De grootste besparing, zo'n €265 miljoen, moet worden gerealiseerd door het productiebedrijf, waar de post verzameld, gesorteerd en uiteindelijk bezorgd wordt. Geavanceerdere sorteermachines moeten een groot deel van het werk van postbodes uit handen gaan nemen. Nu nog krijgen postbodes de post gesorteerd op postcode. De nieuwe machines kunnen de post op straat en zelfs huisnummers aanleveren. Hierdoor denkt TPG Post over vijf jaar met 5000 postbodes minder toe te kunnen. Het concern verwacht dat middels natuurlijk verloop te kunnen realiseren.

Dat er arbeidsplaatsen op de tocht stonden, was langer bekend. Maar het precieze aantal kwam voor de ondernemingsraad (or) en vakbonden woensdag uit de lucht vallen. Zij waren dan ook niet erg gecharmeerd van de mededeling. Volgens de or gaat TPG ten onrechte uit van een doemscenario en zal het postvolume helemaal niet zo veel afnemen als de directie denkt. De Abvakabo FNV vindt het moment om het aantal naar buiten te brengen vooral zeer ongelukkig gekozen. De cao-onderhandelingen zijn namelijk net vorige maand stukgelopen. Het is raar en dom om met zo'n mededeling te komen als er nog niet eens een cao is", aldus de woordvoerster van de vakbond die pas over inkrimping wil spreken als er een cao is.Een ander deel van de besparing, zo'n €55 miljoen, wordt gerealiseerd door de diensten en assortiment van de postkantoren anders in te richten.

Zoals het er nu naar uit ziet zal de Europese postmarkt op z'n vroegst in 2009 volledig geliberaliseerd zijn. TPG Post heeft de ambitie op termijn een plekje te verwerven in de Europese top-4 van postbedrijven. Het bedrijf heeft al voet aan de grond in onder meer Duitsland, Oostenrijk, Engeland en Italië.

Italië is volgens Koorstra "typerend" voor de manier waarop TPG Post zijn Europese marktaandeel tracht uit te breiden. In eerste instantie werden de Nederlanders bepaald niet met open armen ontvangen. Het Milanese stadspostbedrijf Rinaldi viel in 1998 toch voor TPG en inmiddels is TPG Post actief in tien grote steden in Italië. " In Italië startten de ondernemers in de steden in vorige eeuw eigen postbedrijfjes omdat het nationale postbedrijf Poste Italia zo dramatisch slecht presteerde. Daar hebben wij van kunnen profiteren", aldus Koorstra. "Maar aan een chauvinistisch land als Frankrijk durven we voorlopig nog niet te beginnen."

Het vrijgeven van de postmarkt verloopt stapsgewijs en verschilt per land. Uiterlijk in 2003 moeten alle eurolanden de poststroom tot een gewicht van 100 gram open stellen voor concurrenten. Nederland heeft dit al gedaan, Frankrijk is tegenstander van de liberalisering en piekert er vooralsnog niet over.

Maar als de hele Europese markt voor brieven en pakketjes vrij is, ligt er een markt open die wordt geschat op een waarde van €45 miljard. Ook nu valt er al wel wat te verdienen. Het marktdeel dat open is bedraagt ongeveer €5,5 miljard. TPG Post pikt daar een graantje van mee. Vorig jaar haalde het €300 miljoen omzet uit het buitenland, en het streven is dat dat in 2005 €650 miljoen is. Die groei tracht het bedrijf niet alleen middels acquisities te bereiken, maar ook door het ontwikkelen van nieuwe producten en diensten, die aan post gerelateerd zijn.

Zo ziet TPG Post brood in het verzamelen van data en adresbestanden voor marketingdoeleinden en het adviseren over of beheren van datastromen bij bedrijven. Volgens Koorstra is dit onderdeel data- en documentmanagement een ware groeimarkt, dat van een omzet van €200 miljoen vorig jaar naar een omzet van €650 miljoen in 2005 moet.

Of al deze ambitieuze doelstellingen er uiteindelijk voor gaan zorgen dat TPG straks inderdaad tot de winnaars onder de postbedrijven behoort, is nog de vraag. Feit blijft dat het de strijd moet aanbinden met giganten als Deutsche Post en het Franse La Poste. Zelfs zonder een voet over de eigen grenzen te hebben gezet bedienen deze postgiganten al een veel grotere markt dan TPG Post.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


do 6 juni 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.