De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
za 1 juni 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   T E L E S P O R T 
SPORT ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  Godzijdank, de bal is nog altijd rond

door Yoeri v/d Busken

   
 

YOKOHAMA - Het wereldkampioenschap voetbal is de etalage van de vooruitgang. Sneller, beter, mooier, rijker. Alles moet veranderen. Maar de bal, die blijft nog steeds rond. Godzijdank.

De eerste voetbalschoenen: 3 dollar. Shirt: 8 dollar. Vliegticket naar Zweden: 100 dollar. Impact op het spel: onbetaalbaar.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (350x239, 22kb)

Mooie slogan van de maatschappij die handelt in creditcards. Pele vertelt het de lezer op een zwartwitfoto waarop de eeuwig jonge Braziliaan een doelpunt viert in 1958. De legende die drie keer wereldkampioen werd - '58, '62 en '70 - verdient veel geld aan deze, overigens niet door hem verzonnen teksten. Hij heeft in Yokohama Bay zijn eigen minitentoonstelling. In dit ultramoderne havengebied, waar zelfs de frisse geur van de Pacific door een barricade van torens wordt teruggedrongen, is het eigenlijk de enige plek waar nog een druppel nostalgie is te vinden.

Alsof je de Middeleeuwen met het millennium vergelijkt. Nog geen dertig meter verderop drink je een kop koffie voor de acht dollar die Pele kwijt was aan zijn kicksen. En voor precies honderd dollar krijg je tegenwoordig geen ticket meer, wel de nieuwe WK-bal. Niet dat er iets mis was met de vermaarde Tangobal, maar het geld moet wel blijven binnenstromen en dan helpen alle beetjes.

Adidas begon in 1963 met de productie van wedstrijdballen. Voor het WK van 1970 werd de Telstar in gebruik genomen, een bal met 32 blokken in zwart en wit die beter zichtbaar was in een tijd waarin de kleurentelevisie nog wortel moest schieten. In 1978 volgde de Tango met het beroemde logo dat stond voor dynamiek, passie en elegantie. De eerste synthetische bal, de Azteca, rolde in Mexico (1986): geschikt voor zowel droge als natte velden. Daarna veranderde de naam (Etrusco, Questra, Tricolore); niet het oorspronkelijke ontwerp en de kleur (wit).

Beide aspecten zijn inmiddels ook grondig aangepakt. Technici hebben, geloof het of niet, liefst vier jaar gewerkt aan het vervaardigen van de zilverkleurige Fevernova. In de fabriek van Adidas in Scheinfeld heeft een robot het balletje duizend keer hooggehouden. Er zijn heel veel met gas gevulde microballonnetjes in verwerkt. Er wordt zelfs gesproken van driedimensionale krachten.

Over de naam - gebaseerd op de zogenaamde 'World Cup Fever' en het Latijnse woord 'nova' (ster) - en het design is eveneens nagedacht. De gouden gloed in de radachtige driehoek staat voor de cohesie tussen beide Aziatische landen. De rode vlam symboliseert een oude oosterse traditie, waarin vuur een bron van energie is. De bal lijkt lichter, maar is dat niet.

"Dit is de beste WK-bal ooit", zei David Beckham en hij kan het weten met welgeteld één eindtoernooi achter zijn naam. Of we die opmerking serieus moeten nemen, valt dus nog te bezien. 'Becks' is het grootste uithangbord van de Duitse firma en leent zich met zijn meesterlijke vrije trappen natuurlijk uitstekend voor een commercieel lokkertje.

Volgens die informatie zou een (goede) voetballer nu 25 procent preciezer moeten trappen en is de Fevernova ook nog eens 10 procent sneller dan de Tricolore. Klinkt veelbelovend. Nu nog zien of iedereen die verbetering zal voelen. De laatste dagen sijpelen immers steeds meer klachten door. In het Belgische kamp was de nieuwe bal een belangrijk onderwerp van gesprek. Ofschoon ook verscheidene aanvallers hun twijfels hebben, vrezen met name keepers dat zij het slachtoffer worden van de onstuitbare drang naar nog meer spektakel.

Geert De Vlieger (Willem II) liet zich kritisch uit na de laatste oefenpartij tegen Costa Rica. "Bij afstandsschoten is de koers van de bal moeilijk te voorspellen." Oud-international en keeperstrainer Jacky Munaron kwam tot de ontdekking dat de bal op droge velden hoger opspringt. "En met een beetje wind verandert de richting van de bal dan heel snel."

Adidas reageerde zoals het een multinational betaamt. De kritiek werd achteloos van tafel geveegd. De firma die sinds 1994 weer de Official Partner van de FIFA is, kent haar klassieken. "Voor elk toernooi is de kritiek hevig. Achteraf hoor je niemand meer."

De Tango is dood, leve de Fevernova.

En dan te bedenken dat Pele leerde voetballen met een sinaasappel.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


za 1 juni 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.