De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
za 25 mei 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
BINNENLAND ACTUEEL: NIEUWSPORTAAL
 
  'Kok weg, het
kwartje nu terug'


Bovag-actie tegen brandstofaccijns

   
 

door Jeroen Hendriks en Dominique Weesie AMSTERDAM - Bovag en Rai starten maandag een kruistocht tegen het kwartje van Kok. De aardverschuiving in de Tweede Kamer is volgens de belangenorganisaties een unieke kans voor automobilisten de gewraakte brandstoftoeslag af te schaffen.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 16kb)
Wim Kok ...zijn kwartje... (Foto: ANP)
BOVAG-RAI start daarom maandag een grootscheeps offensief richting de beoogde coalitiepartners CDA, LPF en VVD om deze zogenaamd tijdelijke heffing na elf jaar af te schaffen.

Het kwartje van Kok, destijds bedoeld om het begrotingstekort te dichten, heeft de Nederlandse automobilist inmiddels ruim 7,7 miljard euro gekost.

CDA en de Lijst Pim Fortuyn hebben voor en tijdens de verkiezingscampagne meermalen laten weten dat het 'kwartje', circa 11 eurocent, extra brandstofaccijns per liter benzine terug moet naar de automobilist.

Belofte maakt schuld

"Nu zij aan de macht komen, zullen zij deze belofte aan de kiezer moeten waarmaken. Belofte maakt schuld," zegt woordvoerder R. Boon namens de brancheorganisaties BOVAG en RAI.

Het kwartje van Kok dateert van 1991. Het toenmalige kabinet Lubbers, met PvdA'er Kok als minister van Financiën, voerde deze accijnsverhoging in om het gat in de rijksbegroting te dichten. "Sindsdien betalen automobilisten en motorrijders deze verhoging nog steeds, terwijl er al jaren geen sprake meer is van een begrotingstekort," aldus Boon. De twee paarse kabinetten hebben tot groot verdriet van miljoenen automobilisten nooit gehoor gegeven aan eerdere acties om 'Kok's kwartje' te schrappen.

"Integendeel zelfs. De accijns is in die acht jaar paars alleen maar verder omhoog gegaan. Van de 1 euro en 17 cent die je tegenwoordig voor een liter euro loodvrij betaalt, is 81,3 eurocent accijns en BTW," aldus Boon, die stelt dat niet alleen de weggebruikers de dupe zijn van de inhaligheid van de overheid, maar ook de pomphouders en andere middenstanders in de grensstreek. "Zij zien hun klanten al jaren de grens overtrekken voor goedkope brandstof."

Als de nieuwe coalitie van CDA/LPF/VVD daadwerkelijk tot stand komt, dan zal het leven van de automobilist plezieriger worden dan in de afgelopen jaren, zo beloven de partijen. Veel zal echter afhangen van de hoeveelheid geld die het kabinet, ondanks de donkere financiële wolken die zich boven het Binnenhof samenpakken, beschikbaar krijgt.

De grootste prioriteit legt het CDA volgens Kamerlid Eurlings bij het schrappen van de omstreden kilometerheffing die vanaf 2004 staat gepland. Het geld dat dan overblijft plus het extra geld dat de partij uittrekt wordt geïnvesteerd in nieuwe en betere wegen en verbetering van het openbaar vervoer. Ten derde wil de partij de autokosten verminderen tot Europees niveau door onder meer verlaging van de luxebelasting op auto's (bpm) en afschaffing van het Kwartje van Kok.

VVD-Kamerlid Hofstra verwacht dat er voorlopig niet of nauwelijks financiële mogelijkheden zijn voor verlaging van de autolasten. Maar als er geld beschikbaar is geven de liberalen dat liever uit aan nog verdere verlaging van de houderschapsbelasting dan aan afschaffing van Kok's Kwartje.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


za 25 mei 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.