De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
wo 15 mei 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
 
Privé 
 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  'Gooi- en smijtwerk' drukt
resultaat Sanoma Uitgevers

Van een onzer verslaggevers

   
 

AMSTERDAM - De Nederlandse tak van het Finse mediaconcern Sanoma, Sanoma Uitgevers, heeft in het eerste kwartaal van dit jaar de verwachtingen niet waargemaakt. Het weer blijkt voor de publiekstijdschriften, die in oktober vorig jaar voor €1,25 miljard door VNU aan de Finnen werden verkocht, ietsje stormachtiger dan voor de Finse zusterbladen.

De financiële markten reageerden in het najaar van 2001 nog teleurgesteld op de verkoopprijs van het VNU-pakket, dat titels als Libelle, Donald Duck, Nieuwe Revu en Panorama omvat. Analisten rekenden op een opbrengst tussen €1,3 en €1,4 miljard; eind 2001 werd zelfs nog uitgegaan van €1,8 tot €2,1 miljard. Inmiddels zijn de marktomstandigheden nog verder verslechterd.

De advertentievolumes zijn in Nederland verder teruggelopen dan in de Finse thuismarkt, aldus Sanoma-bestuurder Theo Bouwman, verantwoordelijk voor de totale tijdschriftendivisie. Geluk bij een ongeluk is dat de Nederlandse tijdschriften - in tegenstelling tot de Finse - nauwelijks personeelsadvertenties hebben. Een markt die door de economische groeivertraging zwaar is getroffen. "Soms wil je ze hebben, soms ben je blij dat je ze nooit gehad hebt", aldus Bouwman. "Al was de personeelsschaarste in het dotcom-tijdperk dermate groot dat er zelfs in de Donald Duck vacatures werd gemeld."

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (284x426, 37kb)
De allereerste uitgave van Donald Duck in 1952.
Doordat de spoeling dunner is geworden is er volgens de Sanoma-bestuurder op de advertentiemarkt sprake van "iets meer gooi- en smijtwerk dan in het verleden". "Uitgevers willen nogal eens naar het prijswapen grijpen." Abonnementstarieven en losse verkoopprijzen zijn vooralsnog gevrijwaard van 'stuntgedrag'. Bouwman: "Dat zou ook buitengewoon onverstandig zijn. Daar wordt niemand beter van." Wel neemt het aan titels toe. Sanoma kwam dit jaar zelf met een op misdaad gericht weekblad op tabloid-formaat, Prenza, dat echter al na negen weken weer uit de verkoop werd gehaald. "Wij kijken er als volgt naar: of het slaat heel snel aan, of het is niks. Prenza was geïnspireerd door de populariteit van de misdaadprogramma's op tv. Mensen kunnen daar niet genoeg van krijgen, maar dat geldt blijkbaar niet voor een gedrukte versie."

De voormalige VNU-bladen boekten in het eerste kwartaal een omzet van €106,6 miljoen, terwijl de winst volgens Bouwman met 'ongeveer' 10% is gedaald. Hij verwacht dat heel 2002 een verbetering te zien zal geven. "We zijn niet pessimistisch."

De Nederlandse tak is goed voor bijna de helft van de totale tijdschriftenomzet van Sanoma, en genereert daarmee een vijfde van de concernomzet. In het eerste kwartaal zag het Finse bedrijf de omzet met ruim 53% toenemen tot €555 miljoen, een stijging die vrijwel geheel werd veroorzaakt door de aankoop in Nederland. Het 'VNU-effect' is ook terug te zien in de nettowinst, die 39% toenam tot €9,9 miljoen. Het bedrijfsresultaat vóór afschrijving goodwill bedroeg €39,5 miljoen, een stijging van 131,5%.

Bouwman reist uit hoofde van zijn functie wekelijks af naar Finland. Spijt hebben ze daar niet van het Nederlandse avontuur, zo benadrukt hij: "De Finnen zijn nuchter genoeg. Het is de vraag of ze de VNU-bladen veel goedkoper hadden kunnen krijgen."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 15 mei 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.