De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
wo 15 mei 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
Over Geld 
Scorebord 
Autotests 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
 
Privé 
 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  CVC timmert met Vendex
opnieuw stevig aan de weg

Van een onzer verslaggevers

   
 

AMSTERDAM - Kopen, investeren, groeien en verkopen. De strategie van CVC Capital Partners wordt binnenkort ook op de zes over te nemen Vendex-ketens toegepast. De Britse investeringsmaatschappij opereert het liefst in de luwte, maar is door een uitdijend imperium van bedrijven in Nederland inmiddels toch prominent aanwezig: via (het inmiddels weer doorverkochte) Bols en Kappa Packaging, en van Acordis tot Gamma en Karwei.

CVC betaalt een kleine €400 miljoen voor de Vendex-ketens en zegt het huidige management en de winkelformules ongewijzigd te zullen laten. Het succes van de nieuwste aankoop moet wat de Britten betreft uit een andere hoek komen: van groei. Daar wordt dan ook sterk op ingezet, zo heette het gisteren.

Het is het stokpaardje van de investeerder: het weer in conditie brengen van 'ingedutte' bedrijven. De investeringsmaatschappij doet gemiddeld zo'n twaalf deals per jaar en is gespecialiseerd in het opkopen van ondernemingen die door de moeder niet langer als kernactiviteit worden beschouwd. De verpakkingspoot Kappa (van Buhrmann), de vezeltak Acordis (van Akzo Nobel) en de drankdivisie Bols (van Wessanen), het zijn stuk voor stuk bedrijven die bij het consolidatieproces van de vorige eigenaar niet de voorkeur kregen en daardoor achterop raakten.

Hoewel CVC allereerst wordt gezien als een partij met voldoende middelen om groei te financieren, wordt ook het management van de losgeweekte bedrijven door de nieuwe eigenaar op de voet gevolgd. CVC, met kantoren in elf Europese landen, Azië en Australië, zet daarvoor lokale advisory boards in: managers-teams uit het bedrijfsleven die de CVC-ondernemingen adviseren en de CVC-scouts helpen bij hun zoektocht naar een nieuwe overnamekans. Het rendement moet daarbij redelijk snel zichtbaar worden - een deelname van de Britse investeerder is per definitie tijdelijk - en mondt na een gemiddelde periode van drie tot vijf jaar waarin de onderneming wordt versterkt vaak uit in een beursgang.

Inmiddels heeft de participatiemaatschappij al meer dan 30 ondernemingen naar de effectenbeurzen in Europa gebracht.

CVC investeert met name in oude economiebedrijven en heeft ruim 220 deals gedaan. Zo heeft het concern belangen in de papier- en verpakkingsindustrie, de automotivesector en de kledingindustrie. Tot halverwege de jaren negentig waren de Britten in Nederland vooral kleinschalig actief. CVC kocht, al dan niet met andere partners, bedrijven als Mexx (1990), Smit Transformatoren (1993), Docdata (1995) en Toolex (ook 1995). Tegenwoordig is de investeerder alleen geïnteresseerd in bedrijven met een omzet van minimaal $250 miljoen.

In 1998 sloeg CVC zijn eerste grote Nederlandse slag met de overname van het al eerder genoemde Kappa Packaging, dat volgens eerdere plannen dit jaar weer naar de beurs zal moeten gaan. Het kwakkelende beursklimaat maakt het te gelde maken van investeringen voor participatiemaatschappijen echter moeilijk. Dat zet tevens een rem op het instappen in nieuwe projecten.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 15 mei 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.