AMSTERDAM - De introductie van telefoons met i-mode heeft geen run op telefoonwinkels veroorzaakt. Klanten vragen zelden naar de internettelefoon, zo bleek gisteren uit een steekproef.
De verkoper van Teleworld in de Kinkerstraat in Amsterdam is duidelijk op de vraag hoeveel telefoons met i-mode hij heeft verkocht. "Geen één. De klanten kijken er niet eens naar."
"Ik denk dat het moet aanslaan bij jongeren, maar die moeten i-mode nog ontdekken. En het is bovendien best duur voor jongeren", meent de verkoper. De goedkoopste versie kost €199.
De i-mode werd twee weken geleden in Nederland gepresenteerd. KPN is voorlopig de eerste aanbieder. De toestelletjes bieden via internet informatie met plaatjes over bijvoorbeeld openbaar vervoer, nieuws en aanbiedingen van postorderwinkels.
Bij de Tilburgse Primafoon in de Heuvelstraat verklaart de verkoper dat klanten voor alles komen behalve voor de I-mode. "Mensen vinden het te duur," erkent de verkoper.
Bij Belcompany een paar deuren verder is het hetzelfde. Wel klanten, maar niet voor I-mode. "Ik hoorde zoveel over I-mode dat ik eens ben gaan kijken. Maar geen enkele verkoper kan duidelijk aangeven waarvoor je I-mode moet aanschaffen", aldus een klant. Veel klanten weten niet eens wat i-mode precies is. "Dat is toch van die reclame waar ze in het zwembad staan te pissen?"
(ANP)