De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
wo 1 mei 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
De euro 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Vooral nieuwe beltoontjes bezorgen i-mode succes
   
 

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (284x426, 14kb)
Belcompany verkocht in enkele dagen ruim duizend toestellen.
VEENENDAAL - Het nieuwste mobiele communicatiemiddel van KPN, i-mode, loopt als een trein. "We hadden ingeschat dat het eerste halfjaar sprake zou zijn van een beperkte vraag. Het loopt echter veel beter dan verwacht. In anderhalve week tijd hebben we al meer dan duizend toestellen verkocht", zegt Ginus Tiemessen, directeur van Belcompany.

Zijn onderneming heeft met 110 winkels de grootste telefoonketen in ons land en is daarmee een van de grootste aanbieders van i-mode.

Kopers van het eerste uur zijn vooral mensen in de leeftijdsgroep van 18 tot 35 jaar. Een groep van divers pluimage, zegt Tiemessen. "Van de zakenman die graag zijn e-mail mobiel wil binnenhalen tot de jeugdige student, die allerlei informatie van het internet wil plukken."

Een aantal van hen kocht het nieuwe toestel zelfs blind: nog voor de officiële introductie van anderhalve week geleden plaatsten zij al hun bestelling. "Die groep van innovators begint nu enigszins verzadigd te raken. Binnenkort komt daar de groep van early adapters bij. Eigenlijk een klassiek marketingverhaal", aldus Tiemessen. De grote toevloed van i-modegebruikers zal volgens hem nog wel even op zich laten wachten. Die mensen kijken liever nog even de kat uit de boom. Eerst willen zij antwoord op vragen van 'wat kunnen we ermee?' en 'wat kost het?'.

Wat dat eerste betreft is het antwoord 'veel'. Maar ook wat de kosten betreft kan soms hetzelfde antwoord worden gegeven. Dat komt doordat men bij een abonnement op i-mode (€3 naast het gewone belabonnement) zogenoemde 'databundels' met KPN afspreekt, de maximale hoeveelheid informatie (bytes) die via het mobieltje mag worden gedownload. De goedkoopste databundel is €2 voor 200 kilobyte, de duurste €45 voor 25 megabyte. Maar zo'n goedkope bundel is al gauw verbruikt als men de echt leuke dingen wil gaan doen waarmee i-mode aan de man wordt gebracht: het binnenhalen van plaatjes. Dat kost al snel 6 kilobyte of meer per afbeelding. En dan nog zit je te kijken naar een plaatje dat het postzegelformaat maar net overtreft. En met een resolutie die niet al te hoog is en daardoor vrij wazig is omdat er anders nog meer kilobytes gebruikt moeten worden. Een fotorolletje met 36 opnamen laten ontwikkelen door Albert Heijn en de afdrukjes via i-mode laten sturen kost al meer dan de databundel van 200 kB. En ga je over dat maximum heen dan gaat de kostenteller in de hoogste versnelling: per meergebruikte kB moet 2,5 eurocent worden gedokt. KPN biedt dan wel de mogelijkheid om tussentijds de verbruikte kB's te controleren, maar dat vergt wel de nodige discipline van de gebruiker. De datastroom laten blokkeren als je tegoed voor die maand is verbruikt, is helaas niet mogelijk. Dat kan dus tot forse tegenvallers leiden als de afrekening volgt.

Wat wel goedkoop is, is het verzenden van e-mail via i-mode. Dat is dan ook een echte killer application, verzekert de Belcompany-directeur. "Voor €5 kun je al 130 mailtjes van 150 karakters binnenhalen. Bij een sms-berichtje via gsm heb je dan al een kostenpost van meer dan €25."

Via i-mode kan van meer dan 60 aanbieders een keur aan diensten en informatie mobiel worden opgeroepen op het kleurenschermpje van het nieuwe mobieltje. Het nieuws van een aantal dagbladen kan worden bekeken, maar ook recepten van Albert Heijn, lijsten met hotels en restaurants, bioscopen, het laatste weerbericht, filemeldingen, de aanbiedingen van Wehkamp, het huizenaanbod en spelletjes kunnen worden gedownload. Desgewenst kunnen de boodschappen meteen worden besteld of kunnen kaartjes voor de film of een tafel in het restaurant worden gereserveerd. De helft van die diensten moet extra worden betaald, maximaal €2 per maand per dienst.

Maar het meest populair tot nu toe blijkt toch het binnenhalen van nieuwe beltonen, zegt Tiemessen. Die klinken op het nieuwe toestel nu eenmaal veel helderder dan op de vertrouwde gsm. Resultaat is wel dat nu nog iedereen opkijkt als Shakira uit het minuscule luidsprekertje knalt. Of alle omstanders daar even gelukkig mee zijn, is de vraag.

Het in Japan ontwikkelde i-mode was tot voor kort in Europa een exclusieve aangelegenheid voor KPN, via de samenwerking met NTT Docomo. In maart kwam het beschikbaar in Duitsland, gevolgd door Nederland vorige maand. Deze maand komt daar België bij, waardoor KPN zijn belangrijkste doelgroepen kan bewerken.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 1 mei 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.