De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
wo 24 april 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
De euro 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
Speurders 
Koopjesjager 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Dating 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   B I N N E N L A N D 
 
  Nekslag voor Netelenbos

Van onze parlementaire redactie

   
 

DEN HAAG - PvdA-minister Netelenbos heeft gisteren aan het eind van haar bewind de genadeklap van de Tweede Kamer gekregen. Een monsterverbond van VVD, CDA, GroenLinks en de ChristenUnie zette gisteren onverwacht een dikke streep door haar toekomstplannen voor wegen en spoorlijnen.

Het zogenoemde Nationaal Verkeer- en Vervoersplan (NVVP) was een van de allerbelangrijkste klussen waaraan de minister vier jaar had gewerkt.

De bewindsvrouw, die onder vuur ligt vanwege haar falende aanpak van de files en de omstreden invoering van de kilometerheffing, zag maandag al de felbegeerde baan als commissaris van de Koningin in Noord-Holland aan haar neus voorbij gaan.

Desastreus

Het afblazen van het NVVP kan grote gevolgen hebben voor de aanpak van de files en de verbetering van het openbaar vervoer. Volgens minister Netelenbos, die woedend de VVD alle schuld in de schoenen schuift, zijn de consequenties desastreus.

"Hiermee is de planologische basis voor talloze projecten zoals de doortrekking van de A4 door Midden-Delfland, de verbinding Amsterdam-Almere (A6/A9) en de Zuiderzeespoorlijn weggeslagen. We worden hierdoor in de tijd teruggeworpen. We moeten nu verder met de plannen van mevrouw Maij-Weggen uit 1990 als basis", aldus Netelenbos.

Volgens haar wordt er 500 kilometer nieuw asfalt nu niet aangelegd. Zonder het NVVP verdubbelen de files, met het plan zouden ze een kwart korter worden, laat haar ministerie weten.

"Lang leve de VVD. Die mag de automobilisten gaan uitleggen dat we het fileprobleem nu niet kunnen oplossen", riep de minister opgewonden. "Bovendien liegen ze. Er is wel degelijk geld beschikbaar voor het NVVP: 39 miljard euro. Alleen kan ik niet nu al tot 2020 precies vastleggen waar dat geld naartoe moet. Het is angst van de VVD voor de kiezers en de opiniepeilingen."

Volgens VVD en CDA, die in een monsterverbond met GroenLinks en de ChristenUnie het NVVP om zeep hielpen, loopt het allemaal niet zo'n vaart. VVD en CDA vinden de plannen van Netelenbos "te weinig ambitieus en financieel niet goed onderbouwd". Zo vinden zij de stelling van de minister dat automobilisten straks in de spits minimaal 60 kilometer per uur moeten kunnen rijden, veel te slap.

"Die snelheid moet naar 80 km per uur. Ambtenaren van het ministerie hebben zelf gezegd dat je bij 80 km een betere doorstroming krijgt. Bij die snelheid kunnen de meeste auto's per minuut over de bestaande wegen rijden. Maar de minister wil daar niet aan."

Volgens VVD-Kamerlid Hofstra moet het volgende kabinet razendsnel met een beter en ambitieuzer verkeersplan komen. De projecten zullen dan nauwelijks vertraging oplopen. "Niets aan de hand. Beter over een paar maanden een goed plan dan dit", vindt ook Eurlings.

Netelenbos beschuldigt het CDA ervan dat de fractie voor haar plannen had willen stemmen, maar om politieke redenen als een blad aan de boom omdraaide toen de VVD aankondigde tegen te zijn. CDA'er Eurlings ontkent dat in alle toonaarden.

PvdA'er Dijsselbloem vindt de tegenstem van de VVD "onbegrijpelijk en schandalig". Hij verwacht dat de liberalen zichzelf in de vingers zullen snijden: "Ze hebben beloofd de fileproblemen snel op te lossen, maar nu halen ze alles zelf onderuit. Neem de A4 Midden-Delfland. Na jarenlang touwtrekken waren we er eindelijk uit, maar nu heeft de minister niet eens meer de bevoegdheid om de planologische procedure in gang te zetten."

GroenLinks stemde juist tegen het NVVP omdat het plan "een gigantische toename van de automobiliteit" tot gevolg zou hebben in plaats van meer ruimte en aandacht voor openbaar vervoer en de fiets, wat de partij voorstaat. Kamerlid Van der Steenhoven van GroenLinks is blij dat het plan is gesneuveld. "Hebben VVD en CDA alleen vanwege hun agressie jegens Netelenbos die wegen ingeleverd?" vraagt hij zich af. Hij gaat er vanuit dat de wegenprojecten wel degelijk een forse vertraging zullen oplopen omdat veel tijdrovende procedures moeten worden overgedaan.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 24 april 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.