De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
za 20 april 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
De euro 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
Speurders 
De scherpste prijzen 
bij ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Ontmoet elkaar 
bij Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Amerikaanse koffiebaron
kiest Amsterdam als basis

   
 

NEW YORK - Amerika's koffiekoning Howard Schultz wil de wereld veroveren. Amsterdam is uitgeroepen tot belangrijkste uitvalsbasis voor de expansie van zijn Starbucks-imperium. De bekende koffieketen opent in de hoofdstad het Europese hoofdkwartier en is in onderhandeling over de oprichting van de eerste Starbucks-vestigingen in Nederland.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 27kb)
Speciaal voor de vestigingen in Saoedie-Arabië verwijderde Starbucks de langharige vrouw uit haar logo. (Foto: AP)
Schultz' rechterhand Mark McKeon laat vanuit zijn kantoor in Londen weten dat Amsterdam vanwege de strategische ligging ideaal is voor de uitbouw van het concern. Hij wil niet zeggen hoeveel Starbucks investeert in de Nederlandse operatie. "Het is in ieder geval een substantieel bedrag."

In de Amerikahaven van Amsterdam verrijst de eerste internationale koffiefabriek van Starbucks. Tot nog toe beschikt Starbucks alleen in de VS over de faciliteiten voor het branden, verpakken en transporteren van de eigen koffie. Het is niet bekend wanneer de eerste Starbucks-winkel in ons land de deuren opent voor de liefhebbers van het uitgebreide Amerikaanse koffie-assortiment. "Daarover wordt nog druk onderhandeld met diverse partijen", zegt McKeon.

De Amsterdamse fabriek krijgt een sleutelrol bij de expansie van Starbucks in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Het aantal verkooppunten in deze regionen moet eind 2003 zijn verdubbeld tot 650. Wereldwijd beschikt Starbucks over 5368 vestigingen. Volgens McKeon moet dat aantal in 2005 zijn gestegen tot 10.000. Uiteindelijk voorziet het huidige uitbreidingsplan in een globale keten van meer dan 20.000 zaken.

Starbucks werd eerder met open armen ontvangen in Japan. Binnenkort gaat de koffiereus ook de markt op in Indonesië. Verder slaat het concern de vleugels uit naar Latijns-Amerika. Volgens McKeon richt Starbucks de komende jaren vooral het vizier op uitbreiding in West-Europa. Vorige week opende het concern al twee etablissementen in Madrid. Deze zomer gaat de derde Spaanse Starbucks van start in Barcelona. De onderneming wil binnen twee jaar tien à vijftien zaken oprichten in Spanje.

Eind december maakte Starbucks zijn entree in Wenen - door de onderneming omschreven als de traditionele 'koffiehoofdstad' van Europa. De keten beschikte reeds over drie vestigingen in Zwitserland. Volgende maand komt Starbucks naar Duitsland en eind dit jaar volgt het debuut in Griekenland. Amsterdam wordt de draaischijf bij de verdere verspreiding van de zogeheten 'Starbucks Experience'.

In de VS is Starbucks al jaren een begrip. De koffiegigant uit Seattle bedient meer dan 15 miljoen Amerikanen per week via een landelijk netwerk van zo'n 4200 shops, die veelal zijn ingericht met luxueuze fauteuils.

Howard Schultz stond aan de wieg van de succesvolle onderneming. Zijn levensverhaal 'Pour Your Heart Into It' was onmiddellijk een bestseller in de VS. Schultz groeide in de jaren vijftig op in een sloppenwijk van Brooklyn. Omdat hij uitblonk in American football, wist Schultz een studiebeurs in de wacht te slepen voor de universiteit in Michigan. Na zijn afstuderen ging hij aan de slag als de topmanager voor de Zweedse fabrikant van koffiezetapparaten Hammarplast.

Één van zijn beste afnemers was de koffiewinkel Starbucks in Seattle. Bij zijn eerste kennismaking was Schultz naar eigen zeggen onmiddellijk in de ban van het bedrijf, waar koffiebranden tot kunst was verheven. Schultz deed er een jaar over om de Starbucks-bazen ervan te overtuigen hem in dienst te nemen.

Hij begon in 1982 als directeur marketing en kreeg een gouden idee tijdens een reis naar Italië, het walhalla van de koffiebars. Volgens Schultz was Amerika rijp voor de koffiezaak als plaats van samenkomst. De Starbucks-eigenaren voelden er echter niets voor om de horeca in te gaan. Een gefrustreerde Schultz stapte op en begon zijn eigen bedrijf, 'Il Giornale' geheten. De zaak was een doorslaand succes en een jaar later kocht hij Starbucks voor $3,8 miljoen.

Schultz wilde niet alleen snel groeien, maar ook een 'bedrijf met een ziel' opbouwen. Hij introduceerde een collectieve ziektekostenregeling voor zijn werknemers en bood personeelsopties aan. "Mijn vader heeft zich jarenlang kapot moeten werken en had uiteindelijk helemaal niets", gaf Schultz als verklaring voor zijn sociale optreden. Hij heeft er ook voor gezorgd dat het bedrijf in bijna iedere vestigingsplaats meeleeft met de gemeenschap door het steunen van goede doelen.

Het succes van Starbucks heeft Schultz tot een vermogend man gemaakt. Vorig jaar kocht hij de basketballclub Seattle Supersonics voor $250 miljoen en trok hij zich terug uit de dagelijkse leiding. Schultz is nu vooral bezig met globale strategie. De koffiebaron gelooft heilig dat zijn Starbucks aan het begin staat van een wereldwijde zegetocht.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


za 20 april 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.