De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
za 20 april 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
De euro 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
Speurders 
De scherpste prijzen 
bij ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Ontmoet elkaar 
bij Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Klant erg duur
uit met euro

   
 

door Emile Bode AMSTERDAM - De prijzen van tal van producten en diensten zijn na de invoering van de euro schrikbarend gestegen. De prijsverhogingen komen vrijwel overal voor.

De horeca, parkeertarieven, dienstverlening en medische zorg spannen echter de kroon. Stijgingen van vele tientallen procenten zijn aan de orde van de dag.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (300x553, 48kb)
De prijzen van tal van producten en diensten zijn na de invoering van de euro schrikbarend gestegen. De prijsverhogingen komen vrijwel overal voor.
Dit blijkt uit een omvangrijk lezersonderzoek van deze krant waarin ondubbelzinnig wordt aangetoond dat er grote vraagtekens moeten worden geplaatst achter de opvatting van het kabinet en andere organisaties dat de euro over de gehele linie niet heeft geleid tot forse prijsstijgingen.

De Telegraaf startte het onderzoek na aanhoudende klachten van lezers. Eerder deze maand werd in een steekproef van het Nibud al geconstateerd dat 97% van de bevolking meent dat de prijzen licht tot sterk zijn gestegen.

Bedrogen

Meer dan 300 lezers gaven de afgelopen twee weken circa 900 prijsverhogingen door van 5% en meer. Ofschoon het onderzoek geen enquête is en dus niet maatgevend voor het gedrag van het gehele bedrijfsleven, zijn de uitkomsten verontrustend. Lezers voelen zich bedrogen, ook al omdat het kabinet oproept tot loonmatiging.

Het is onmiskenbaar dat tal van ondernemers een slaatje uit de euro slaan en bijna nooit aangeven waarom het product zoveel duurder is.

In 33 'geteste' cafés was een glas bier 8,5 tot 78,2% duurder dan in 2001. In tal van restaurants zijn producten 10 tot 20% in prijs gestegen. Er zijn vooral veel klachten over afhaalproducten zoals pizza's en de Chinees.

Bloemen, planten en groente zijn onbetaalbaar, maar dat kan mede verklaard worden door het beperkte aanbod en de grote vraag. Alleen al de tuinplanten zijn dit jaar 23% duurder geworden.

In de sector levensmiddelen lijken de prijsverhogingen beperkt, maar ook hier tientallen voorbeelden van artikelen die met veel meer procenten stijgen dan wat de gemiddelde Nederlander er dit jaar bij krijgt. Bovendien hebben fabrikanten er een handje van om 'stiekeme verhogingen' door te voeren: de inhoud werd verminderd, maar de prijs niet.

In het oog springend is de procentuele stijging van administratiekosten van banken, reisbureaus en andere instellingen. Werkzaamheden waar mensenhanden aan te pas komen, zijn stukken duurder geworden. Ook grote verschillen in voorrijkosten en servicecontracten. Percentages van een gematigde 5% tot een schrikbarende 40% en meer.

Ook zeer veel klachten over de medische zorg. Dat geldt voor de prijs van medicijnen, de tarieven van artsen en apothekers, verzekeringspremies en het eigen risico. Gemeentelijke heffingen zijn vaak ook met tientallen procenten gestegen. De parkeertarieven zijn een regelrechte melkkoe voor gemeenten geworden. Ook enorme prijsstijgingen in de sectoren milieukosten en heffingen van waterschappen.

Verdacht

Woordvoerder Sicco Louw van de Consumentenbond zegt over het onderzoek van deze krant: "Ook bij ons EuroMeldpunt zijn tot eind vorige maand duizenden klachten binnengekomen. Producten die met meer dan tien procent zijn gestegen, zijn verdacht. Het is overigens zeer moeilijk aan te tonen in welke mate de euro geleid heeft tot de hogere prijzen. Zelfs het CBS kan dit niet verklaren. Feit is wel dat het leven een stuk duurder is geworden. Als dat zo blijft, rest de consument maar een ding: minder kopen of dure winkels links laten liggen."

De Consumentenbond heeft naar aanleiding van eigen onderzoek de NMa (kartelpolitie) gevraagd onderzoek in te stellen naar prijsstijgingen van cd's, video's en pontveren. Minister Zalm is opgeroepen de gemeenten aan te spreken op de stijging van gemeentelijke diensten.

Absurde prijsstijgingen kunnen nog steeds gemeld worden via ebode@telegraaf.nl of worden ingesproken op 020-5852156.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


za 20 april 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.