door Arianne Mantel DEN HAAG - Een kwart van de opleidingen in het middelbaar beroepsonderwijs en de volwasseneducatie (bve) is onvoldoende en circa 325 scholen voor basis- en voortgezet onderwijs presteren onder de maat. Door het lerarentekort, dat zich vooral voordoet op scholen met veel allochtonen, staat de kwaliteit van het onderwijs onder druk.
Dat constateert de Inspectie van het Onderwijs in haar jaarverslag over de staat van het Nederlands onderwijs in 2001 dat gisteren openbaar is gemaakt.
Een speciale paragraaf is dit keer opgenomen voor de toegenomen etnische onrust op scholen na de aanslagen van 11 september in de Verenigde Staten. Zestien scholen hebben aan de inspectie problemen gemeld, zoals telefonische bedreigingen -waaronder een bommelding- , bekladding van of vernieling aan het schoolgebouw.
De kans dat een basis- of middelbare school als zwak bestempeld wordt, neemt volgens de inspectie toe naarmate meer leerlingen allochtoon zijn of laag opgeleide ouders hebben, de signatuur openbaar is en de school in een grote stad ligt.
"Op vier procent van deze scholen is de kwaliteit van het onderwijsleerproces op cruciale aspecten zó zwak dat veel leerlingen prestaties leveren die duidelijk onder hun mogelijkheden liggen," aldus de inspectie.
Ook blijkt op de 'zeer zwakke' scholen het ziekteverzuim en het personeelsverloop aanzienlijk hoger te liggen.