De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
wo 17 april 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
De euro 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
Speurders 
De scherpste prijzen 
bij ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Ontmoet elkaar 
bij Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Martinair wil zich ontdoen
van zorgelijke partyservice

   
 

Van onze luchtvaartredacteur SCHIPHOL - Luchtvaartmaatschappij Martinair, onderdeel van KLM en Nedlloyd, heeft dankzij een fors herstel in de tweede helft van vorig jaar het verlies over geheel 2001 weten te beperken. De maatschappij boekte een negatief nettoresultaat van €13 miljoen tegen een recordverlies van €34 miljoen in het jaar 2000. De luchtvaartmaatschappij heeft de gelijknamige partyservice in de etalage gezet.

De ingezette verbetering, onder leiding van de inmiddels vertrokken algemeen directeur Aart van Bochove, voltrok zich ondanks de mondiale economische crisis en de terreuraanslagen in de VS, die vorig jaar vooral de luchtvaartsector wereldwijd hebben getroffen.

KLM's andere vliegende dochtermaatschappij, Transavia Airlines, is - naar in KLM-kringen verluidt - vorig jaar zelfs uit de rode cijfers gebleven, een fraai afscheidscadeau van de vertrekkende topman Peter Legro. De maatschappij presenteert pas later dit voorjaar de officiële resultaten.

Martinairs nieuwe algemeen directeur Arie Verberk deed gisteren geen al te optimistische voorspellingen voor het lopende boekjaar. "We hebben tot dusver de lijn van het verbeterde resultaat vast weten te houden. Veel zal afhangen van het passagiersvervoer de komende zomer", zei hij, ook wijzend op de positieve effecten van het kostenbesparingsprogramma Red Alert, dat inmiddels veelzeggend is omgedoopt in Red Spirit. Vooral de opverende luchtvrachtsector zorgde dat Martinair in de tweede helft van het vorig jaar de resultaten kon verbeteren. In de vracht was zelfs sprake van een groei van 2%, terwijl aan passagiersvervoer, vooral op de langere afstanden, totaal ongeveer 20% moest worden ingeleverd.

De 100%-deelnemingen, zoals Martinair Party Service en Marfo, dat diepvriesmaaltijden produceert, brachten een negatief resultaat van €5 miljoen. De Martinair-directie kondigde gisteren aan dat deze 'dochters', die niet tot de kernactiviteiten van de maatschappij worden gerekend, inmiddels in de etalage zijn gezet. "We praten over overname of nauwe samenwerking. Vooral de partyservice vraagt veel aandacht van het management. Wij kunnen die energie beter gebruiken bij het vliegen", zei Verberk ronduit.

Met passagiersvluchten wil Martinair zich naast de lange afstanden en de 'bulk'-bestemmingen gaan richten op de kleinere Zuid-Europese bestemmingen. "We zullen daarvoor onze vloot moeten aanpassen en daarop zijn we ons nu aan het beraden. Voor de kleinere bestemmingen heb je ook kleinere toestellen nodig", volgens Verberk, die voor de luchtvrachtmarkt het aanboren van nieuwe veelbelovende markten, zoals Afrika en Zuid-Amerika, in het vooruitzicht stelde.

Martinair, dat nu vrijwel uitsluitend over grote toestellen beschikt, kiest met die passage-koerswijziging voor een frontale concurrentie met o.a. Transavia Airlines (80% KLM), dat die passagiersmarkten sinds jaar en dag voor een groot deel bedient, deels samen met Dutchbird, Air Holland en buitenlandse maatschappijen, die tegen lage prijzen ook Nederlandse vakantiegangers vliegen.

Luchtvaartspecialisten wijzen erop dat met de komst van Martinair op de nu nog lucratieve kleinere Europese bestemmingen, zoals de Griekse eilanden, de concurrentie te groot en de spoeling voor alle marktspelers wel eens te dun kan worden.

Martinair-topman Verberk gokt voor de toekomst van de maatschappij nadrukkelijk zowel op passagiers- als vrachtvervoer, wereldwijd. "Onze kracht ligt daarbij vooral in het flexibel schakelen tussen vracht en passage, dankzij vliegtuigen die gemakkelijk zijn om te bouwen. Ook ad hoc vluchten voor derden moeten bijvoorbeeld weer tot onze kerntaken gaan behoren."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


wo 17 april 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.