door Jeroen Hendriks en Dominique Weesie DEN HAAG - Het kabinet stelt een belastingvrije beloning van 200.000 euro in het vooruitzicht voor uitvinders met een briljant ontwerp van de zwarte doos voor de omstreden kilometerheffing. Deze zogenoemde mobimeter, waarvan verkeersminister Netelenbos nog geen idee heeft hoe deze eruit moet gaan zien, is uiterlijk in 2006 in iedere auto verplicht.
Het apparaat moet exact gaan registreren op waar autorijdend Nederland op ieder moment is.
Probleem is echter dat niemand weet hoe dit precies moet gaan gebeuren. Daarom heeft Netelenbos samen met haar collegaminister Zalm (Financiën) een prijsvraag uitgeschreven voor iedereen die denkt de oplossing te hebben voor de mobimeter.
In een advertentie, gisteren in deze krant, worden 'Willie Wortels' uitgedaagd hun hersenspinsels in maximaal tien A4'tjes op te sturen. Voor de beste inzending ligt maximaal 75.000 euro netto te wachten, de tweede plaats krijgt 50.000 euro en zelfs nummer drie kan nog rekenen op 25.000 euro.
Het ministerie houdt nog eens 50.000 euro achter de hand voor het geval er meer dan drie prijswinnaars zijn.
Alle inzendingen moeten voor 15 mei binnen zijn. Een onafhankelijke jury zal zich vervolgens over de plannen buigen en zeven finalisten kiezen die op 24 mei in de finale mogen strijden om de geldprijzen. Ambtenaren van de betrokken ministeries mogen niet meedoen.
Het CDA eist tekst en uitleg van de ministers over de prijsvraag, omdat het parlement nog geen definitieve toestemming heeft gegeven voor de kilometerheffing die tussen 2004 tot 2006 geleidelijk ingevoerd moet worden.
"Er ligt een heel traject klaar voor invoering van de kilometerheffing. Je kunt niet wachten tot 2006," verklaart een woordvoerster van Verkeer en Waterstaat. "We hebben gekozen voor een prijsvraag om zoveel mogelijk ideeën los te krijgen en een maximale concurrentie te garanderen."
CDA-Kamerlid Eurlings wijst er echter op dat minister Netelenbos bij het gesneuvelde rekeningrijden vorig jaar is blijven zitten met een schadepost van zo'n 120 miljoen euro vanwege gemaakte kosten voor het experiment en met een contract met de tolpoortleveranciers Q-Free en Peek Traffic dat zij niet kon nakomen. Het ministerie is nog steeds in onderhandeling met die bedrijven over het afkopen van dat miljoenencontract met geld of andere orders voor bijvoorbeeld de kilometerheffing.
"De minister regeert over haar graf heen. Het is onverantwoord dat zij in haar nadagen volop doorgaat met geld uitgeven. Dit is waarschijnlijk nog maar het topje van de ijsberg. Zij moet pas op de plaats maken en het aan haar opvolger overlaten, want het is maar de vraag of de nieuwe Kamer de kilometerheffing wel ziet zitten," zegt Eurlings.