De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
ma 8 april 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
De euro 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
Speurders 
De scherpste prijzen 
bij ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Ontmoet elkaar 
bij Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  KLM opent hub in Detroit
   
 

DETROIT (VS) - Luchtvaartmaatschappij KLM en Northwest Airlines hebben hun gezamenlijke concurrentiekracht in de Verenigde Staten (VS) vergroot door de opening van een gloednieuwe terminal op de luchthaven van Detroit, het belangrijkste knooppunt van de alliantie. Daarmee lukt in de VS, waar KLM in Amsterdam niet mee weg komt: een terminal exclusief voor de eigen passagiers.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 12kb)

De nieuwe terminal, waarin bijna €1,5 miljard werd geïnvesteerd, moet met meer aansluitingen en snellere overstaptijden vooral meer comfort bieden. De super 'hub' is vrijwel exclusief voor de KLM-alliantie en alleen al het 'eigen' stationsgebouw is groter dan heel Schiphol.

"Een knooppunt als Detroit is in de gezamenlijke alliantiestrategie cruciaal", aldus de KLM. "Samen met de 'hub' Schiphol zijn het aan beide zijden van de oceaan de aan- en afvoerhavens voor naadloze doorverbindingen, waarop de operatie van beide transatlantische partners is gebaseerd", klinkt het ronkend.

KLM en Northwest gebruiken in de VS drie knooppunten; Minneapolis in het noorden, Detroit in de midwest en Memphis in het zuiden. De KLM-directie probeert op Schiphol al enkele jaren een eigen terminal te realiseren om passagiers snellere doorverbindingen en een betere kwaliteit te garanderen. De luchthavendirectie ziet daarin echter een ongewenste voorkeursbehandeling ten opzichte van de andere maatschappijen op Schiphol.

Het nieuwe stationsgebouw in Detroit, jaarlijks goed voor meer dan 30 miljoen passagiers, biedt met 97 vliegtuigpieren naast veel comfort, winkel- en restaurantfaciliteiten ook een snellere douane- (3800 passagiers per uur) en bagageafhandeling en overstapfaciliteiten onder één dak. De loopafstanden voor de passagiers blijven - anders dan op Schiphol - beperkt.

"Iedere alliantie is afhankelijk van de kwaliteit van de knooppunten en wat daar geboden kan worden aan doorverbindingen en service", weten de managers van elk verbond. Hoezeer de kritiek op een (te) grote luchthaven als Londen Heathrow, Frankfurt en tegenwoordig ook in toenemende mate Schiphol negatief effect kan hebben, is maar al te goed bekend.

"Compact en comfort", zijn de sleutelwoorden voor een succesvolle 'hub', waarmee KLM en Northwest nu met hun eigen terminal op de luchthaven Detroit in de roos geschoten lijken te hebben. De terminal telt naast dubbele taxibanen, veertien 'veiligheidssluizen', waardoor de opgevoerde veiligheidscontroles tijdens pieken ook tot minimale wachttijden leiden.

In totaal hebben KLM en Northwest voor passagiers op hun belangrijkste Amerikaanse knooppunt nu 106 incheckbalies in gebruik en nog eens 80 selfservicebalies voor reizigers met nieuwe elektronische tickets. Naast vier luxe lounges voor vaste reizigers is er een eigen parkeergarage met 11.500 plaatsen.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


ma 8 april 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.