De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
za 6 april 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
De euro 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
Speurders 
De scherpste prijzen 
bij ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Ontmoet elkaar 
bij Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   T E L E S P O R T 
 
  Eerste slag voor Capirossi

Van onze Telesportredactie

   
 

SUZUKA - De bui die wegracer Jurgen van den Goorbergh in de aanloop naar het WK-seizoen al zag hangen, liet tijdens de eerste officiële training van het nieuwe GP-seizoen zijn eerste druppels vallen: De Nederlander zal op zijn nieuwe viercilinder Honda NSR500 de strijd om de topposities voorlopig nog van een afstandje moeten bekijken. Op het prachtige Suzuka-circuit van Japan reed de Nederlander de dertiende trainingstijd en bleef daarmee ruim anderhalve seconde achter op de voorlopige 'pole-coureur' Loris Capirossi.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 34kb)
Loris Capirossi (l) en Valentino Rossi. (Foto: AFP)
De Italiaan maakte met deze eerste trainingszege duidelijk dat er nog wel degelijk hoop is voor de tweetaktcoureurs, die dit jaar voor het eerst rechtstreeks moeten duelleren met viertaktrijders. Deze motoren, tot 990cc, debuteren dit jaar in de zwaarste GP-klasse, die haar naam dan ook zag veranderen van 500cc-klasse in MotoGP.

Na een voorseizoen waarin met name regerend wereldkampioen Valentino Rossi op zijn nieuwe viertakt-Honda iedereen het nakijken gaf, werd gevreesd voor de kansen van de 'oude' tweetaktmotoren, maar op Suzuka werd gisteren duidelijk dat zij nog niet bij het grootvuil gezet hoeven te worden. "We hebben de hele winter keihard gewerkt om de tweetakt-Honda optimaal gereed te krijgen", aldus een dolblije Capirossi. "De viertakten zijn ijzersterk, dat hebben ze inmiddels wel laten zien. Maar wij hebben de motorfiets honderd procent voor elkaar en dan kan je de strijd met de viertakten echt wel aan. Zeker met de huidige Michelin-banden, die erg goed zijn."

Vooral die laatste woorden moeten bij Van den Goorbergh hard zijn aangekomen. Als enige team start Kanemoto Racing, waarvoor de Nederlander uitkomt, dit seizoen op Bridgestone-banden. Het afgelopen jaar werd door het team volop getest met de Japanse band, maar het resultaat is tot nu toe nog niet om over naar huis te schrijven. Tijdens de diverse testsessies kende Van den Goorbergh al flink wat problemen met zijn banden en die bleken gisteren in Japan nog niet opgelost.

Wereldkampioen Rossi ging op zijn viertakt-Honda in de eerste trainingssessie onderuit, maar kwam met wat schrammen en de schrik vrij. De Spanjaard Pere Riba, vervanger van de 'voorlopig even rust nemende' Alex Crivillé, was minder gelukkig. Hij kwam in de tweede trainingssessie op volle snelheid ten val en liep een zware schouderblessure op. Hij zal hoogstwaarschijnlijk niet kunnen deelnemen aan de race van morgen.

Vandaag wordt tijdens de tweede trainingsdag de definitieve startopstelling bepaald voor de eerste Grand Prix van het nieuwe seizoen, waarin voor de 250cc- en 125cc-klasse alles bij het oude is gebleven. Bij de kwartliters waren het gisteren de Aprilia's die alle lakens uitdeelden. De eerste vijf plaatsen waren voor het Italiaanse motormerk, waarbij Franco Battaini opvallend genoeg de voorlopige pole-position voor zich opeiste.

Vanuit het Nederlandse DeGraaf Grand Prix Team was na de eerste dag nog weinig goed nieuws te melden. Haruchika Aoki, de Japanse kopman uit het 250cc-team van manager Arie Molenaar, kwam niet goed uit de veren met de afstelling van het gloednieuwe Honda-frame, dat hij afgelopen week van de Honda-fabriek kreeg. Aoki staat na de eerste trainingsdag op de 21e plaats, zes plaatsen hoger dan zijn teamgenoot Jarno Janssen. De Nederlandse 250cc-coureur ging in de ochtendtraining onderuit en beschadigde daarbij de kroonplaten van zijn voorvork. Janssen: "Morgen (vandaag) moet ik beslist bij de eerst twintig kunnen trainen, daar ga ik in ieder geval wel voor."

Uitslag eerste trainingsdag GP van Japan:

MotoGP: 1. Capirossi (Ita) Honda 2.05,052; 2. Rossi (Ita) Honda 2.05,096; 3. Ukawa (Jap) Honda 2.05,561; 4. Roberts (VSt) Suzuki 2.05,630; 5. Itoh (Jap) Honda 2.05,650; 13. Van den Goorbergh (Ned) Honda 2.06,731.

250cc: 1. Battaini (ita) Aprilia 2.08,627; 2. Fonsi Nieto (Spa) Aprilia 2.08,754; 3. Melandri (Ita) Aprilia 2.08,896; 4. Debon (Spa) Aprilia 2.09,438; 5. De Puniet (Fra) Aprilia 2.09,592; 27. Jarno Janssen (Ned) Honda 2.14,963.

125cc: 1. Poggiali (RSM) Gilera 2.14,993; 2. Pedrosa (Spa) Honda 2.15,285; 3. Borsoi (Ita) Aprilia 2.15,371; 4. Vincent (Fra) Aprilia 2.15,389.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


za 6 april 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.