De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
za 6 april 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
De euro 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
Privé 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
Speurders 
De scherpste prijzen 
bij ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Ontmoet elkaar 
bij Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
[terug]
 D E   F I N A N C I Ë L E   T E L E G R A A F 
 
ACTUEEL FINANCIEEL NIEUWS: WWW.DFT.NL
  Autoverkoop daalt opnieuw
   
 

door Jeroen Jongeneel AMSTERDAM - De dalende trend in de verkoop van nieuwe personenauto's, die zich de laatste twee jaar manifesteerde, heeft zich ook in het eerste kwartaal van 2002 voortgezet. Er werden in de eerste drie maanden 160.442 nieuwe wagens verkocht, bijna 5% minder dan in het eerste kwartaal van 2001, toen nog bijna 169.000 auto's van de hand gingen.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (200x300, 20kb)

Bovendien is er ook sprake van een paleisrevolutie, want Opel, dat al meer dan 30 jaar tekent voor de hoogste verkoop in ons land, is het eerste kwartaal afgegleden van de eerste naar de derde plek. De koppositie is nu voor Renault, dat met auto's als de Scénic en vooral de Laguna erg sterk scoorde.

Op de tweede plaats komt ook een Frans merk. Peugeot rukte op vanaf de vijfde positie, vooral door het enorme succes van de Auto van het Jaar, de 307, en de gestaag verkopende kleinere 206. Het laatste model was de afgelopen drie maanden met 7497 exemplaren de best verkochte auto van ons land, vóór de VW Golf (6982), Opel Astra (5384), Renault Laguna (5379) en Ford Focus (5199). Vierde en vijfde op de merkenlijst zijn Volkswagen en Ford.

Bij Opel Nederland verwacht woordvoerder Dick Braakhekke dat het Duitse merk zich in de loop van dit jaar zal herstellen: "We hebben het eerste kwartaal de Vectra-verkoop node moeten missen, een model tot normaal voor 20% tot 25% van onze totaalverkoop tekent. We staan nu echter op het punt om het nieuwe model op de markt te brengen en dat zal onze verkoop een flinke stimulans bezorgen. Verder denken we de Astra-verkoop ook nog te kunnen laten stijgen. We verwachten na het tweede kwartaal weer bovenaan de ranglijst te staan."

Qua totaalverkoop is de dalende trend overigens volledig conform de prognoses die RAI en Bovag al geruime tijd hanteren. De Nederlandse automarkt heeft qua verkooppotentieel een langjarig gemiddelde van ongeveer een half miljoen nieuwe auto's, maar de afgelopen drie jaar werd flink méér afgezet. In heel 2001 werden 530.000 wagens verkocht, in 2000 bijna 598.000 en in 1999 zelfs 610.000 stuks. RAI en Bovag verwachten dit jaar precies op 500.000 auto's uit te komen.




 

zoek naar gerelateerde artikelen


za 6 april 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.