door Gemma Buters ANTWERPEN - De schrik zit er goed in bij de joodse gemeenschap in Antwerpen na de zware rellen door pro-Palestijnse moslims van eerder deze week. In de oude joodse wijk bij het station zijn ondanks de nadering van de sabbat opvallend veel winkels gesloten. Het blauw van politie-uniformen mengt zich met de traditionele lange zwarte jassen en hoeden van de orthodoxe joden, die inkopen doen bij kosjere slagers en bakkers. Synagogen houden de rolluiken omlaag. Joodse studenten bewaken de gebedshuizen.
"Natuurlijk zijn we bang", zegt Mochi Hoffy's, die met twee broers Hoffy's restaurant en delicatessenwinkel in de Lange Kievitstraat uitbaat. "Het gaat maar door. Gisteren zijn er nog twee joden door een stel Arabieren in elkaar geslagen. Vannacht ging er een auto in de brand. Mijn kinderen durven niet meer buiten te spelen en zelf voel ik me 's avonds niet meer veilig op straat."
Het conflict in het Midden-Oosten verhit de gemoederen in de Scheldestad. Antwerpen telt een hechte joodse gemeenschap van zo'n 17.000 zielen en een 30.000 koppen tellende moslimbevolking. Normaal leven beide bevolkingsgroepen vreedzaam naast en door elkaar heen, maar sinds het begin van Palestijnse opstand is de stemming omgeslagen. De pesterijen en scheldpartijen tegen joden namen toe, de spanning in de migrantenwijken steeg.
Deze week sloeg de vlam in de pan. Twee synagogen werden met molotovcocktails bestookt en een pro-Palestijnse demonstratie ontaardde in zware rellen, plunderingen en vernielingen. Met moeite wist de politie de allochtone relschoppers uit de joodse buurt te houden. In het joodse kamp wordt de vergelijking al gemaakt met de beruchte Kristalnacht van 1938, toen in Duitsland joodse winkels en synagogen op grote schaal in brand werden gestoken.
"Het was de intifada aan de Schelde", zegt Henri Rosenberg, advocaat, publicist en professor in joods recht. "De beelden waren angstaanjagend. Het leek precies de opstand in de bezette gebieden: de geblokte sjaals, Arabische slogans, van haat uitpuilende ogen. En dat is dan de derde generatie immigranten die men nu stemrecht wil geven. Onze kinderen gaan toch ook niet in de Arabische wijken de boel kort en klein slaan?"
Rosenberg waarschuwt dat de woede van jonge moslims kan overslaan naar de hele westerse samenleving, waar zij volgens de advocaat slechts afkeer tegen koesteren. "Ik kan me indenken dat veel joden het nu eens zijn met het Vlaams Blok, dat de relschoppers op een vliegtuig naar Marokko wil zetten", bekent Rosenberg. "Dit is een vijfde colonne in onze samenleving."
Even verderop, bij Braun's Grocery, vertelt winkelbediende J.V. - "Zet mijn naam er niet bij, je weet maar nooit" - hoe hij die dag tot twee keer toe door langsrijdende Arabieren werd uitgemaakt voor 'vuile jood'.
Joden noemen België ook wel 'malchut shell chessed', een koninkrijk van barmhartigheid, omdat ze hier na de Tweede Wereldoorlog gastvrij werden ontvangen. Het is de vraag hoe lang het gezegde nog zal overleven.