De Telegraaf-iDe KrantNieuwsLinkSportLinkDFT.nlDigiNieuwsCrazyLife
za 30 maart 2002  
---
Nieuwsportaal
---
Uit de krant 
Voorpagina Telegraaf 
Binnenland 
Buitenland 
Telesport 
Financiële Telegraaf 
Archief 
ABONNEER MIJ 
---
En verder 
De euro 
PC Thuis 2001 
Begroting 2002 
De prins en Maxima 
Over Geld 
Fiscus 2001 
Scorebord 
Auto op vrijdag 
Filmpagina 
Woonpagina 
Reispagina 
Jaaroverzicht 2001 
---
Ga naar 
AutoTelegraaf 
Reiskrant 
Woonkrant 
Vacatures 
DFT 
CrazyLife 
Weerkamer 
Al onze specials 
Headlines 
Wereldfoto's 
Wereldfotos 
Reageer op 't nieuws 
---
Kopen 
Speurders 
De scherpste prijzen 
bij ElCheapo 
---
Met Elkaar 
Netmail 
Ontmoet elkaar 
bij Nice2Meet 
---
Mijn leven 
Vrouw & Relatie 
AstroLink 
Uw horoscoop vandaag 
De Psycholoog 
---
Contact 
Abonneeservice 
Advertentietarieven 
Mail ons 
Over deze site 
Bij ons werken 
Alle uitslagen, standen, programma's 
Alle uitslagen 
[terug]
 D E   T E L E G R A A F   T E L E S P O R T 
 
  David Coulthard snelste tijdens eerste trainingsdag in Brazilië
Frustratie als
drijfkracht

   
 

SAO PAULO - Het waren flink wat frustraties die zich de afgelopen weken opkropten in het lijf van David Couthard. Zijn plannen om een serieuze gooi naar de wereldtitel Formule 1 te doen, liepen flinke averij op door de twee 'nullen' die na de eerste twee Grands Prix van het nog jonge seizoen achter zijn naam prijken. Gisteren reed de McLaren-Mercedes-coureur op het Interlagos-circuit in Sao Paulo in ieder geval flink wat van die frustraties van zich af, door de voorlopig snelste trainingstijd te klokken.

Klik op de foto voor een afbeelding op volle grootte (426x284, 16kb)
Geconcentreerd wacht David Coulthard op het startsein voor de training van de Braziliaanse GP. Door vervolgens de snelste tijd op de klok te zetten, werpt de Schotse coureur een hoop frustraties van zich af. (Foto: REUTERS)
Wie dacht dat Coulthard zich na zijn dramatische seizoenstart had neergelegd bij een rol in de schaduw, kon gisteren op zoek naar een nieuwe mening.

"De beste manier om wraak te nemen is om hier hetzelfde resultaat te boeken als vorig jaar", aldus Coulthard, die de GP van Brazilië vorig jaar wist te winnen. "Maar laat ik me voorlopig richten op de eerste WK-punten van dit seizoen, dan ben ik in ieder geval van die hatelijke nul af."

Coulthard was gisteren net iets sneller dan Juan Pablo Montoya en - heel opvallend - Allan McNish. De Schotse coureur uit het dit jaar debuterende Toyota-team mengde zich brutaalweg tussen de vedetten van het Formule 1-circus en liet bijvoorbeeld de beide Schumacher-broers achter zich. Michael Schumacher startte, zoals aangekondigd, inderdaad in de nieuwe F2002 Ferrari, die hij niet alleen op een voorlopige vierde startplaats, maar ook meerdere keren in het gras parkeerde.

Veel was er in Sao Paulo te doen om de nieuwe strafmaatregel, die de overkoepelende FIA met onmiddellijke ingang van kracht heeft doen gaan. Coureurs die zich tijdens de race op wat voor manier dan ook 'misdragen' - roekeloos rijden of een botsing veroorzaken om maar eens wat te noemen - kunnen in de daaropvolgende GP tien plaatsen worden teruggezet in de startopstelling. Een maatregel waarop de meeste coureurs in Sao Paulo positief reageerden.

"De show wordt er in ieder geval beter op", aldus Rubens Barrichello. "Snelle coureurs kunnen door deze straf zomaar in het midden van het startveld belanden en dat levert voor het publiek ongetwijfeld veel meer inhaalspektakel tijdens de race op. Het betekent wel dat de straf op circuits als Monaco, waar je niet of nauwelijks kunt inhalen, van een heel zwaar kaliber wordt. Dan moeten de stewards dus wel zeker weten dat een coureur de fout in is gegaan, voordat ze hem een dusdanig zware straf opleggen."

Ralf Schumacher sloot zich naadloos aan bij de woorden van Barrichello en voegde een niet onbelangrijk aspect aan de discussie toe: "Het is voor de gelijkheid in bestraffing belangrijk dat bij iedere race dezelfde stewards aanwezig zijn. Dat voorkomt dat een bepaald vergrijp in de ene race wel bestraft wordt en een paar races later niet. Het zou helemaal mooi zijn als een of twee voormalig F1-coureurs aan die stewards worden toegevoegd. Die weten precies in wat voor situaties coureurs op de baan belanden en kunnen hun acties dus goed beoordelen."

Natuurlijk zijn er ook altijd dwarsliggers, zoals in deze discussie de immer recalcitrante Eddie Irvine. "Iemand die ooit de bij iedere GP gehouden coureurs-bijeenkomst heeft bijgewoond, kan volgens mij nooit voorstellen ex-coureurs als stewards aan te stellen. Als ik zie hoe eng het er soms bij de meetings aan toegaat, lijkt me dat een heel slecht idee. Zoals het hele idee van die 'startplaatsbestraffing' slecht is. Ik vind het niets, het riekt mij een beetje te veel naar Hollywood."




 

zoek naar gerelateerde artikelen


za 30 maart 2002

[terug]
     
© 1996-2002 Dagblad De Telegraaf, Amsterdam. Alle rechten voorbehouden.